MaximalFritid » Träning » Styrketräning » Armar

Märken på styrkemaskin - armar:

Styrkemaskin - Armar

Armträning kan göras med speciella maskiner för armmusklerna. De armmuskler som är viktigast är framsidans biceps och baksidans triceps. I gymmet kan man köra bicepsövningar på bicepsmaskin. En del maskiner är kombinerade och ger även möjlighet för tricepsövningar.

Här finns ett urval av styrketräningsmaskiner för träning av armar. Professionella biceps- och tricepsmaskiner av hög kvalité för gym och hemmagym.

  • Impulse Biceps / Triceps

    Impulse Dual Bicep/Tricep är en multifunktionell högkvalitativ maskin designad för att låta användare träna både biceps och triceps. Maskinen är designad för att vara användarvänlig och lätt att använda. Den mörka färgen gör att de slitstarka dynorna känns rena och fräscha betydligt längre. Genom sin multifunktionella design är den mycket utrymmeseffektiv och även mycket prisvärd. Det är svårt att hitta motsvarande kvalitet till ett bra pris. Allt detta kombinerat gör att den spelar en nyckelroll i kommersiellt bruk såväl som för seriösa användare. Specifikationer Längd 120,7 cm Bredd 116,4 cm Höjd 151,3 cm Vikt 113 kg Garanti Användning i hemmiljö 1 års garanti 3 års reklamationsrätt mot ursprungliga fel Företagsgym, hotell, bostadsrättsföreningar, skolor, institutioner, idrottsföreningar och liknande Garantin gäller
  • Biceps/Triceps - L140

    Maskien har en dubbel funktion Den tillåter både träning av biceps och triceps. Ramen har 3 lager bestående av en anti-korrosionsprimer för garanterad hållbahet. Därefter följd av ett lager Epoxy-pulver och avslutningsvis en snygg lackfinish. Ramen är en 4 mm tjock ST37/40 stålram och kablarna är 5 mm tjocka beklädda stålvarjar för smidig och säker träning. Ergonomiska säten som är designade för att förebygga deformation samt förökning och spriding av bakterier. Sätena förblir fräsha under en lång tid. På maskinen finns även en grafisk informationspanel som visar vilka muskelgrupper som tränas och den rätta träningspositionen. Specifikationer: Mått (LxBxH): 116 x 121 x 152 cm Vikt: 207 kg Viktmagasin: 90 kg
  • Ergolina Grey - L530

  • Biceps Curl - L130

    Maskinen funkar för alla användare tack vare dess multi-positionsgrepp vilka roterar på en 90 graders vinkel och ger möjligheten att justera träningsvinkeln i tre olika positioner. Sätet är justerbart och har en numerisk positionsindikator. Ramen har 3 lager bestående av en anti-korrosionsprimer för garanterad hållbahet. Därefter följd av ett lager Epoxy-pulver och avslutningsvis en snygg lackfinish. Ramen är en 4 mm tjock ST37/40 stålram och kablarna är 5 mm tjocka beklädda stålvarjar för smidig och säker träning. Ergonomiska säten som är designade för att förebygga deformation samt förökning och spriding av bakterier. Sätena förblir fräsha under en lång tid. På maskinen finns även en grafisk informationspanel som visar vilka muskelgrupper som tränas och den rätta träningspositionen. Specifikationer: Mått (LxBxH): 137 x 117 x 148,5 cm Vikt: 173 kg Viktmagasin: 91 kg
  • Seated Dip - L150

    Maskinen har 360 grader roterbara grepp för en mer naturlig känsla vid träning. Ett smalare grepp gör träning mer krävande för triceps, medans ett bredare grepp tvingar deltamusklerna (Axelmuskel) till att jobba hårt. De justerbara delarna är färgade i en gul färg som gör att det är enkelt och lätt att visuellt identifiera dom. Ramen har 3 lager bestående av en anti-korrosionsprimer för garanterad hållbahet. Därefter följd av ett lager Epoxy-pulver och avslutningsvis en snygg lackfinish. Ramen är en 4 mm tjock ST37/40 stålram och kablarna är 5 mm tjocka beklädda stålvarjar för smidig och säker träning. Ergonomiska säten som är designade för att förebygga deformation samt förökning och spriding av bakterier. Sätena förblir fräsha under en lång tid. På maskinen finns även en grafisk informationspanel som visar vilka muskelgrupper som tränas och den rätta träningspositionen. Specifikationer: Mått (LxBxH): 164 x 114 x 148,5 cm Vikt: 221 kg Viktmagasin: 91 kg
  • Assisted Kneeling Dip - L450

    L450 ger tillgång att utföra två övningar på samma maskin: Pull-iups genom att använda de höga greppen, och squats genom att använda bensupporten och de laterala greppen. De två fotstöden gör att alla användare, oavsätt längd, kan använda maskinen. Ramen har 3 lager bestående av en anti-korrosionsprimer för garanterad hållbahet. Därefter följd av ett lager Epoxy-pulver och avslutningsvis en snygg lackfinish. Ramen är en 4 mm tjock ST37/40 stålram och kablarna är 5 mm tjocka beklädda stålvarjar för smidig och säker träning. Ergonomiska säten som är designade för att förebygga deformation samt förökning och spriding av bakterier. Sätena förblir fräsha under en lång tid. På maskinen finns även en grafisk informationspanel som visar vilka muskelgrupper som tränas och den rätta träningspositionen. Specifikationer: Mått (LxBxH): 122 x 136 x 220 cm Vikt: 236 kg Viktmagasin: 91 kg
  • Horizontal Triceps - L160

    L160 är ett perfekt val för alla typer av användare tack vare designen som ger en uniform vikt. Detta förhindrar överanvändning av olika muskler. Maskinen har även ett motviktssystem som gör att användaren endast lyfter den vikt som är vald. Ramen har 3 lager bestående av en anti-korrosionsprimer för garanterad hållbahet. Därefter följd av ett lager Epoxy-pulver och avslutningsvis en snygg lackfinish. Ramen är en 4 mm tjock ST37/40 stålram och kablarna är 5 mm tjocka beklädda stålvarjar för smidig och säker träning. Ergonomiska säten som är designade för att förebygga deformation samt förökning och spriding av bakterier. Sätena förblir fräsha under en lång tid. På maskinen finns även en grafisk informationspanel som visar vilka muskelgrupper som tränas och den rätta träningspositionen. Specifikationer: Mått (LxBxH): 115 x 113,8 x 148,5 cm Vikt: 180 kg Viktmagasin: 68 kg
  • Shoulder Press & Lat Pull Down - XT1090

    Cirkelträningsmaskin för träning av axlar och rygg. Mycket ergonomisk sits som ger dig bästa möjliga kroppsställning. Sitsen förhindrar även deformation av stoppningen och spridning av bakterier. Genom att erbjuda motstånd mot både drag- och kompressionsrörelser ger maskinen dig möjlighet att göra två olika övningar. Maskinen har 6 stycken olika justerbara motståndsnivåer. Varje nivå ökar motståndet med 20%. Specifikationer: Längd: 104 cm Bredd: 103 cm Höjd : 134 cm Vikt: 63 kg Transporthjul
  • Bicep Curl & Triceps Pull Down - XT1130

    Cirkelträningsmaskin för träning av biceps och triceps. Mycket ergonomisk sits som ger dig bästa möjliga kroppsställning. Sitsen förhindrar även deformation av stoppningen och spridning av bakterier. Genom att erbjuda motstånd mot både drag- och kompressionsrörelser ger maskinen dig möjlighet att göra två olika övningar. Maskinen har 6 stycken olika justerbara motståndsnivåer. Varje nivå ökar motståndet med 20%. Specifikationer: Längd: 105 cm Bredd: 64 cm Höjd : 83 cm Vikt: 37 kg Transporthjul

Bygga stora och starka biceps

Om du vill bygga stora biceps gäller det att köra rätt typ av bicepsövningar. Det finns en korrelation mellan stora armar och styrka men det behöver inte alltid följas åt. Vill du bygga volym ska du sikta på att öka muskelmassan.

Det gäller att välja rätt motstånd, rätt vikt så att man klarar av att köra de reps som krävs. Man kan dela in antalet repetitioner för tre olika syften. Vill man fokusera på styrka kör man få rep med tungt motstånd (1-5 reps). För att bygga stora muskler sikta på 8-12 reps. Allt över 12 repetitioner kommer att öka uthålligheten men ger inte större muskler.

Så tränar du med bicepsmaskin

En maskin för träning av biceps har en platta på vilken man lägger överarmens baksida, triceps. Armarna sträcks ut för att greppa tag i maskinens handtag. Övningen går sen ut på att flexa ihop armen genom att använda överarmens främre muskler - tvåhövdade muskeln Biceps.

Maskinens motstånd regleras genom att justera vikten i viktenheten. Ju längre ner man placerar pinnen, desto tyngre blir motståndet. Välj den vikt som du klarar av och anpassat till den typ av muskelträning du vill göra - styrka, volym eller uthållighet.

Olika sätt att träna triceps på

Med en kombinerad styrketräningsmaskin för armarna kan du jobba med baksidans muskler också - triceps. Tricepsövningar är egentligen motsatt som biceps, dvs armen ska sträckas ut istället för att böjas.

På en maskin blir därför startläget det som var ändläget för bicepsövningen. Övningen går då ut på att pressa ner handtaget genom att sträcka ut armen. I regel är de allra flesta lite svagare åt det här hållet. Du behöver då justera ner vikten i maskinen.

Vill du träna triceps hemma utan maskin kan du göra det med hantlar, stång eller med gummiband. Din bästa tricepsträning är den som blir gjord!