MaximalFritid » Träning » Cykling » Downhill MTB

Märken på downhill mountainbike

Downhill mountainbike

På sommarhalvåret förvandlas fjäll- och bergssluttningar till actionfyllda cykelparker. Med en downhill-cykel kan du swisha i full fart nerför backar, i tuff terräng och kanske med inslag av hopp och tvära kurvor.

Heldämpade mountainbikes för downhill & freeride

  • Merida eOne-Sixty 900E grön/svart

    Merida eOne-Sixty 900E grön/svart
  • Yeti SB5.5 Carbon SRAM GX Eagle svart

    Yeti SB5.5 Carbon SRAM GX Eagle svart
  • Yeti SB6 Carbon SRAM GX Eagle turkos

    Yeti SB6 Carbon SRAM GX Eagle turkos
  • Rock Machine Blizzard INT e90-27+ matt grå/orange/svart

    Rock Machine Blizzard INT e90-27+ matt grå/orange/svart
  • Ibis Ripmo NX Eagle CK Edition tangerine sky

    Ibis Ripmo NX Eagle CK Edition tangerine sky
  • Ibis Ripmo Custom tangerine sky

    Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de beprövade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingsbåge där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens bästa cyklar. Nya Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln från i fjol.Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har såklart en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt överrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb på dom raka linjerna men samtidigt betydligt kvickare genom kurvorna.Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i kolfiber, både i fram- och baktriangel och har utrymme för rejäla sulor, upp till 2,6” bredd med 35 mm fälgar. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge med imponerande stabilitet i branterna som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara den nya kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.Modellen finns i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från Shimano (XT, XTR) eller SRAM (finns från NX upp till XX1 Eagle), samtliga har dämpare från Fox, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna Enduro World Series!
  • Ibis Ripmo Custom black olive

    Det efterlängtade kärleksbarnet Ibis Ripmo skulle kunna beskrivas som en ytterst potent kombination mellan de beprövade modellerna Ripley och Mojo, men låt dig inte luras, det här är en helt ny tävlingsbåge där Ibis plockat några av guldkornen från två av världens bästa cyklar. Nya Ripmo är ett sylvasst endurovapen med långa (145/160 mm) slaglängder som hela Ibis-teamet (inklusive vår egen stolthet Robin Wallner) kör med för att bibehålla greppet om Enduroscenen och för att försvara världsmästartiteln från i fjol.Ripmo´s progressiva geometri skapar mäktiga fartresurser i absoluta världsklass men levererar samtidigt EWS-vinnarens (Ibis HD4) imponerande stabilitet till 29-tummarna. Modellen har såklart en hyfsat slack geometri men för att för att skapa rätt tryck på framhjulet och minimera trött långtradarkänsla har sadelröret en vinkel på 77-76° (den är dessutom är byggd för gaffel med offset på 44 mm istället för 51 mm) vilket skapar en rapp styrkänsla trots ett relativt långt överrör. Resultatet i praktiken? Du blir nästan overkligt snabb på dom raka linjerna men samtidigt betydligt kvickare genom kurvorna.Som alltid när det gäller cyklar från Ibis är ramen är tillverkad helt i kolfiber, både i fram- och baktriangel och har utrymme för rejäla sulor, upp till 2,6” bredd med 35 mm fälgar. Det här är en extremt klättringsvillig tävlingsbåge med imponerande stabilitet i branterna som ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv racelinje. Varje detalj är extremt väl genomtänkt och bara den nya kabeldragningen med interna kabeltunnlar kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!Det extremt genomtänkta DW-länkaget, numera i sin 5:e version (och såklart Dave’s bästa) med lager i övre länken och bussningar i den nedre länken, levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons. Givetvis kan Ripmo skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. När det blir riktigt stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya Ripmo är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den är byggd för 175 mm dropper´s (utom storlek S som är byggd för 150 mm), detta eftersom Ibis vill ge dig möjligheten att kunna välja storlek utifrån reach snarare än traditionell skrevhöjd.Modellen finns i 6 olika utrustningsnivåer med drivpaket både från Shimano (XT, XTR) eller SRAM (finns från NX upp till XX1 Eagle), samtliga har dämpare från Fox, kompletta hjul från Ibis och däck från Maxxis (se specifikationen för detaljerad information). Så vill du slippa att kompromissa och sikta på att snabbt blixtsnabbt fylla skåpet med medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt... antingen väljer du färgen Tangerine Sky eller Black Olive, du har nu alla möjligheter i världen att vinna Enduro World Series!
  • Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red

    Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition fireball red
  • Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition back in black

    Ibis Mojo HD4 NX Eagle CK Edition back in black
  • Ibis Mojo HD4 Custom fireball red

    En sak är säker, har man tagit hem Enduro World Series 2017 så har man gjort rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att nya Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Ja, vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är just nu världens bästa endurohoj, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurocykel med nästan overklig följsamhet på ojämna underlag och imponerande flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar liksom tidigare ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men nu ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har nya HD4:an har en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga spår. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket ger mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln, och skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad ramsstyvhet och effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med mäktig stabilitet på ett par 27,5-tummare och den klarar bredd från 2,35" upp till 2.8 Plus utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar upp till 170 mm lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och Dave’s bästa) version som levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons när du trycker på ordentligt. Givetvis kan Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. En helt kompromisslös kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje. Varje detalj på Ibis Mojo HD4 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass! Vill du uppleva känslan av nya Ibis Mojo HD4? Slå på fullskärm och häng med Jeff Kendall-Weed på en runda i Pacific Northwest!   Så vill du också slippa kompromissa och siktar du på att snabbt fylla skåpet medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt. Antingen välje...
  • Ibis Mojo HD4 Custom back in black

    En sak är säker, har man tagit hem Enduro World Series 2017 så har man gjort rätt. Det handlar inte om nån turlig lyckoträff i ett enstaka race, utan här pratar vi om en HEL säsong och inte minst ett HELT team. Det är heller ingen slump att nya Ibis Mojo HD4 är modellen som teamet använde för att välförtjänt plocka hem medaljen. Vad blir då slutsatsen? Ja, vi tycker nog att det är ganska enkelt, det här är just nu världens bästa endurohoj, punkt! Ett gediget utvecklingsarbete och tusentals timmar ligger bakom framtagandet av den 4:e generationen av Mojo HD. Det är dock fortfarande en långslagig heldämpad endurocykel med nästan overklig följsamhet på ojämna underlag och imponerande flyt i branterna som fixar stökiga spårval på ett överraskande enkelt sätt. HD4:an levererar liksom tidigare ett makalöst grepp som garanterar att du alltid kommer ur kurvorna med full kontroll, men nu ännu stabilare och ännu snabbare än tidigare. Jämfört med föregångaren så har nya HD4:an har en längre och slackare geometri med 64,9 graders vinkel på styrhuvudet vilket ger dig ännu större självförtroende på snabba och stökiga spår. Den har dessutom ett lite längre topprör, vilket ger mer utrymme att manövrera ovanpå cykeln, och skapar ytterligare stabilitet. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ramen är 30 % styvare i övre länkage och hela 40 % styvare i lägre länkaget och att Ibis ytterligare förfinat upplägg för placeringen av kolfibern, vilket resulterat i både ökad ramsstyvhet och effektivare kraftöverföring. Respektingivande slaglängder på 153 mm baktill och 160 mm framtill (klarar upp till 170 mm fram). Liksom dess föregångare rullar den med mäktig stabilitet på ett par 27,5-tummare och den klarar bredd från 2,35" upp till 2.8 Plus utan att du behöver ändra något på cykeln. När det blir riktigt brant och stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och nya HD4:an är självklart kompatibel med riktigt långa dropper posts, den klarar upp till 170 mm lite beroende på ramstorlek. Det extremt genomtänkta DW-länkaget numera i sin 5:e (och Dave’s bästa) version som levererar klassledande kraftöverföring med magisk känsla och blixtsnabb respons när du trycker på ordentligt. Givetvis kan Mojo HD4 skryta med Boost-teknologi (148 mm bak och 110 mm fram) vilket ger både hjul och ram extra vridstyvhet och garanterar att ingen kraft går till spillo. En helt kompromisslös kolfibercykel med massor av snabb lekfullhet som ger dig imponerande stabilitet och ser till att du alltid har möjligheten att alltid välja en aggressiv linje. Varje detalj på Ibis Mojo HD4 är extremt väl genomtänkt och bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass! Vill du uppleva känslan av nya Ibis Mojo HD4? Slå på fullskärm och häng med Jeff Kendall-Weed på en runda i Pacific Northwest!   Så vill du också slippa kompromissa och siktar du på att snabbt fylla skåpet medaljer och bucklor så är valet faktiskt ganska enkelt. Antingen välje...
  • Ibis Ripmo GX Eagle CK Edition tangerine sky

    Ibis Ripmo GX Eagle CK Edition tangerine sky
  • Ibis Ripmo GX Eagle CK Edition black olive

    Ibis Ripmo GX Eagle CK Edition black olive
  • Ibis Mojo HD4 GX Eagle CK Edition fireball red

    Ibis Mojo HD4 GX Eagle CK Edition fireball red
  • Ibis Mojo HD4 GX Eagle CK Edition back in black

    Ibis Mojo HD4 GX Eagle CK Edition back in black
  • Ibis Ripmo XT CK Edition tangerine sky

    Ibis Ripmo XT CK Edition tangerine sky
  • Ibis Mojo HD4 XT CK Edition fireball red

    Ibis Mojo HD4 XT CK Edition fireball red
  • Ibis Mojo HD4 XT CK Edition back in black

    Ibis Mojo HD4 XT CK Edition back in black
  • Ibis Ripmo X01 Eagle CK Edition tangerine sky

    Ibis Ripmo X01 Eagle CK Edition tangerine sky
  • Ibis Ripmo X01 Eagle CK Edition black olive

    Ibis Ripmo X01 Eagle CK Edition black olive
  • Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition fireball red

    Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition fireball red
  • Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black

    Ibis Mojo HD4 X01 Eagle CK Edition back in black
  • Ibis Mojo HD4 XTR CK Edition fireball red

    Ibis Mojo HD4 XTR CK Edition fireball red
  • Ibis Mojo HD4 XTR CK Edition back in black

    Ibis Mojo HD4 XTR CK Edition back in black
  • Ibis Ripmo XTR CK Edition tangerine sky

    Ibis Ripmo XTR CK Edition tangerine sky
  • Ibis Ripmo XTR CK Edition black olive

    Ibis Ripmo XTR CK Edition black olive
  • Ibis Ripmo XX1 Eagle CK Edition tangerine sky

    Ibis Ripmo XX1 Eagle CK Edition tangerine sky
  • Ibis Ripmo XX1 Eagle CK Edition black olive

    Ibis Ripmo XX1 Eagle CK Edition black olive
  • Ibis Mojo HD4 XX1 Eagle CK Edition fireball red

    Ibis Mojo HD4 XX1 Eagle CK Edition fireball red
  • Ibis Mojo HD4 XX1 Eagle CK Edition back in black

    Ibis Mojo HD4 XX1 Eagle CK Edition back in black
  • Ibis Ripmo NX Eagle CK Edition black olive

    Ibis Ripmo NX Eagle CK Edition black olive
  • Ibis Ripmo XT CK Edition black olive

    Ibis Ripmo XT CK Edition black olive