MaximalFritid » Träning » Cykling » Triathloncykel

Märken på triathloncykel

Triathloncykel

Triathloncykeln är utformad för att vara så aerodynamisk som möjligt och klyva motvinden effektivt. Cykeln är också geometriskt byggd för att avlasta muskler du som triatlet behöver spara till avslutande löpningen.

Cyklar speciellt designade för triathlon

Har har vi valt ut några av våra favoriter för triathloncyklingen. Klicka på den cykel du vill läsa mer tekniska detaljer om.

  • Crescent Racer Tempus 630 svart

    CRESCENT RACER TEMPUS 630 SVART 20-VÄXLAD (55CM)
  • Crescent Tempus Expert matt orange

    Ska du simma, cykla och springa så snabbt som möjligt så räcker det inte att träna hårt, äta rätt och vila ordentligt mellan passen. Du måste ha snabb utrustning också. På Crescent Tempus sitter du så framåtlutad att det inte bara är cykeln som är strömlinjeformad när du lagt armarna tillrätta på styret. Allt är utformat för att du och cykeln ska skära genom luften så snabbt och lätt som möjligt.Ramen är i kolfiber och förutom extremt aerodynamisk är den också lätt och stark. Till skillnad från det mer extrema syskonet med samma namn erbjuder den här modellen möjligheter att justera sittställningen något med spacers och genom att vinkla upp styrstammen. Utrustningen är lika genomtänkt som ramen för att din tid på banan ska bli så kort som möjligt. Högprofilfälgarna hjälper till att minimera luftens påverkan och 105-gruppen från Shimano är tätt stegad så att du alltid ska kunna hålla exakt rätt kadens. Kliv upp på Tempus, klicka i och sänk dig ner över styret. Sedan är det ni två mot vinden.
  • Crescent Tempus Pro matt orange

    Crescent Tempus Pro matt orange 56 cm
  • Merida Warp Tri CF. 5000

    Merida Warp TRI är speciellt designad för triathlon där vår hyllade Warp TT ram och dess NACA Fastback profiler har stått modell för att skapa optimal aerodynamik. Triatloncyklar behöver inte uppfylla de begränsningar och regler UCI har för tempotävlingar och vi har därför vid utvecklingen kunnat förbättra aerodynamiken samtidigt som vi också lagt betydliga ansträngningar på att uppnå en dynamisk anpassning för cyklisten. Bland funktionerna hittar vi justerbar sadelvinkel (Flip Flop Head), cockpit med flera olika inställningar av position och skydd av överröret mot stötar från styret. Warp TRI 5000 levereras med komplett 11-delad Shimano Ultegra komponentgrupp, Vision Trimax Pro TT vevparti 52-34 och 35 mm höga aluminiumfälgar från itallienska Fulcrum. Warp TRI 5000 passar den erfarna triatleten som vill ha en av de mest aerodynamiska ramarna på marknaden och som vill ha möjligheten att ställa in den optimala sittställningen. Den här maskinen kommer hjälpa dig till en hastighet du inte trodde var möjlig på cykel.
  • Merida Warp Tri CF. 3000

    Merida Warp TRI är speciellt designad för triathlon där vår hyllade Warp TT ram och dess NACA Fastback profiler har stått modell för att skapa optimal aerodynamik. Triatloncyklar behöver inte uppfylla de begränsningar och regler UCI har för tempotävlingar och vi har därför vid utvecklingen kunnat förbättra aerodynamiken samtidigt som vi också lagt betydliga ansträngningar på att uppnå en dynamisk anpassning för cyklisten. Bland funktionerna hittar vi justerbar sadelvinkel (Flip Flop Head), cockpit med flera olika inställningar av position och skydd av överröret mot stötar från styret. Warp TRI 3000 är instegsmodellen och levereras med välkända kvalitetskomponenter Shimano Ultegra / 105 11-delat kit, FSA Gossamer vevparti 50-34 och 38 mm höga aluminiumfälgar. Warp TRI 3000 passar nybörjatriatleten som vill ha en av de mest aerodynamiska ramarna på marknaden och som vill ha möjligheten att ställa in den optimala sittställningen.
  • Scott Plasma 20

    Scott Plasma 20 54 cm

Skillnaden på triathloncykel mot racer- eller tempocykel

Du kanske redan har en racercykel och undrar varför det finns cyklar som kallas för triathloncyklar. Går det inte lika bra att köra ett triatlonlopp med sin vanliga cykel? Svaret på det är både ja och nej. Det beror väl lite på vilka ambitioner man har.

Både landsvägsracern och tempocykeln har en sadelrörsvinkel kring 72 grader. Just den vinklen är framprovad att kunna ge maximal kraftöverföring från lårmusklerna. Triathloncyklar däremot har en något högre vinkelgrad på mellan 76-78 grader. Sittställningen blir då mer framåtlutad som både ger bättre aerodynamik men också sparar på dina lårmuskler.