MaximalFritid » Träning » Cykling » Triathloncykel

Märken på triathloncykel

Triathloncykel

Triathloncykeln är utformad för att vara så aerodynamisk som möjligt och klyva motvinden effektivt. Cykeln är också geometriskt byggd för att avlasta muskler du som triatlet behöver spara till avslutande löpningen.

Cyklar speciellt designade för triathlon

Har har vi valt ut några av våra favoriter för triathloncyklingen. Klicka på den cykel du vill läsa mer tekniska detaljer om.

Populärt inom triathloncykel

  • Merida Warp Tri CF. 5000

    Merida Warp TRI är speciellt designad för triathlon där deras hyllade Warp TT ram och dess NACA Fastback-profiler har stått modell för att skapa optimal aerodynamik. Triatloncyklar behöver inte uppfylla de begränsningar och regler UCI har för tempotävlingar och Merida har därför vid utvecklingen kunnat förbättra aerodynamiken samtidigt som de också lagt betydliga ansträngningar på att uppnå en dynamisk anpassning för cyklisten. Bland funktionerna hittar vi justerbar sadelvinkel (Flip Flop Head), cockpit med flera olika inställningar av position samt skydd av överröret mot stötar från styret. Warp TRI 5000 levereras med komplett 11-delad Shimano Ultegra komponentgrupp, Vision Trimax Pro TT vevparti 52-34T och 35 mm höga aluminiumfälgar från itallienska Fulcrum. Warp TRI 5000 passar den erfarna triatleten som vill ha en av de mest aerodynamiska cyklarna på marknaden och som vill ha möjligheten att ställa in den optimala sittställningen. Den här maskinen kommer hjälpa dig till en hastighet du inte trodde var möjlig på cykel.
  • Scott Plasma 10 S/51 cm. Röd/svart

    Scott Plasma 10 S/51 cm. Röd/svart
  • Scott Plasma 10 M/54 cm. Röd/svart

    Scott Plasma 10 M/54 cm. Röd/svart
  • Scott Plasma 10 L/57 cm. Röd/svart

    Scott Plasma 10 L/57 cm. Röd/svart

Fler tips på triathloncykel

Skillnaden på triathloncykel mot racer- eller tempocykel

Du kanske redan har en racercykel och undrar varför det finns cyklar som kallas för triathloncyklar. Går det inte lika bra att köra ett triatlonlopp med sin vanliga cykel? Svaret på det är både ja och nej. Det beror väl lite på vilka ambitioner man har.

Både landsvägsracern och tempocykeln har en sadelrörsvinkel kring 72 grader. Just den vinklen är framprovad att kunna ge maximal kraftöverföring från lårmusklerna. Triathloncyklar däremot har en något högre vinkelgrad på mellan 76-78 grader. Sittställningen blir då mer framåtlutad som både ger bättre aerodynamik men också sparar på dina lårmuskler.