MaximalFritid » Kläder » Strumpor » Kompressionsstrumpor

Märken på kompressionsstrumpor

Kompressionsstrumpor

Kompressionsstrumpor, eller stödstrumpor, är strumpor som klämmer ihop vaden och musklerna med syfte att öka blodcirkulationen. Ursprungligen användes denna typ av strumpor nästan bara i medicinskt syfte hos personer som behövde bättre cirkulation i benen för att undvika proppar. Idag har de blivit väldigt populära hos idrottare och kallas då för kompressionsstrumpor.

Så fungerar en kompressionsstrumpa

När vi sitter stilla länge på kontor eller i ett flygplan får vi sämre blodflöde. Det yttrar sig som svullna ben, värk och benen känns trötta trots att du inte gjort någon fysisk aktivitet. Det beror på att det försämrade blodflödet leder till ett ökat ventryck. Om trycket blir för högt i blodbanan kommer klaffarna som ska sluta tätt mot bakåtflöde av blod att tänja ut sig och man kan få tillbakaflöde av blod. Det kompressionsstrumpan gör är att hjälpa hela systemet att hålla tätt och pressa blodet mot hjärtat.

Optimalt tryck från kompressionsstrumpan

För att en kompressionsstrumpa ska fungera optimalt måste trycket vara graderat och högst kring ankeln och avta uppåt längs benet. Man delar in strumporna i olika kompressionsklasser (mmHg och DEN).

Klass 1 är den lättaste kompressionen och ger ett tryck på mellan 15-20 mmHg. Det används främst i förebyggande syfte och vid trötthetssymptom. De strumpor som du kan köpa från sportbutiker är i regel Klass 1 strumpor. Klass 2 och uppåt används vid svårare symptom som venösa bensår och behandling vid lymfödem. Denna typ av kompressionsstrumpa ordineras endast av läkare.

När du beställer en kompressionsstrumpa ska du följa måttabell och skostorlek. Ta måtten på morgonen då benen lätt svullnar under dagen. Ta ett mått vid ankeln och ett över vaden där den är som bredast.

OBS! Se till att den kompressionsstrumpa du köper inte har en avslutande resår längst upp, då det kan stasa blodet och ge försämrad effekt.

Så tar man på sig kompressionsstrumpan

Kompressionsstrumpor är svåra att ta på, men med rätt teknik går det lättare. Vänd strumpan ut och in och stoppa in tån i strumpans tå. Rulla sedan strumpan upp för benet. Det är viktigt att strumpan sitter slätt mot kroppen och utan veck och vikningar. Här kan du se en bra instruktionsvideo: