MaximalFritid » Träning » Cykling » Gravelbike

Märken på gravelbike

Gravelbike

Med en gravel bike har du en cykel du kan upptäcka nya delar av världen. Du kan cykla i många olika typer av terräng och bygga ditt eget cykeläventyr.

Gravel bikes har det bästa ur racing och mountainbike kombinerat till en form av hybridcykel. Med denna typ av cykel har du många möjligheter och kan cykla allt från landsväg till grus, stig, gräs och ängar.

  • Nishiki Detour herr

    Mångsidig är bara förnamnet! Använd favoriten Nishiki Detour till all form av träning och transport - den trivs verkligen oavsett. Modellen är en pendlare med bockstyre och effektiv skivbroms som ger dig rolig cykling oavsett längd eller disciplin. Den kanske är bäst för oss som gärna cyklar året runt, och vill ha något som rullar lite snabbare än den valiga hybriden.Årets modell är försedd med mekaniska skivbromsar från Shimano. Lite Asymetric Dics-hjulen rullar föredömligt, men väger betydligt mindre än sina föregångare. Ett gediget vevparti med dubbla klingor tillsammans med 18 Shimano Sora-växlar ger en sportig utväxling som ser till att du kan färdas precis vart du vill.Nytt för 2018 är den numera även är utrustad med skärmar.Detour byggs på en högkvalitativ ram tillverkad med trippelreducerade rör av finaste aluminium (6061-T6). Ramens svetsfogar slipas noggrant för att få en slät yta och hög finish.Cykeln är handbyggd i Göteborg vilket förutom att ge en häftig känsla även ger hög kvalitet på prylarna.
  • Bianchi Impulso Allroad Disc 105 celeste/svart

    Spänstiga och mångsidiga Bianchi Impulso Allroad Disc 105 är en bekväm italiensk racer med massor av cykelkänsla och en av marknadens mångsidigaste aluminiumramar där både komfort, framkomlighet, fart och säkerhet ligger i fokus. En vass allrounder med brett register som älskar fartvind och som kan handskas med riktigt tuff konkurrens.Hjärtat i skapelsen är en välbyggd och lätt aluminiumram (6061) med hydroformade och trippelreducerade rör med riktigt fin prestanda. Ramens pålitliga egenskaperna tillsammans med en bekväm sittställningen ökar säkerheten och ser även till att du orkar köra även lite längre rundor utan problem. Ramen kompletteras av en lätt framgaffel i kolfiber och aluminium som ger dig pålitlig kursstabilitet och skön styrkänsla.Den här versionen har en berövad drivlina med 22 växlar och bekväma reglage från Shimano (105-serien). Så det är verkligen inte några dussingrejor, och hjärtat i skapelsen är ett effektivt vevparti med dubbla framdrev som kombineras med en 11-delad kassett vilket ger en utväxling med imponerande bredd men där fokus ligger på lite högre farter. Den här versionen är dessutom utrustad med effektiva skivbromsar vilket ser till att du alltid har imponerande bromsförmåga, dessutom året runt och i alla typer av väderförhållanden!Allt rullar på ett par slitstarka hjul och för att göra cykel så bekväma som möjligt har den 35 mm breda däck (men den klarar ända upp till 40 mm breda däcka) vilket ser till att du ta dig fram på det flesta typer underlag med bibehållen komfort. I övrigt är Impulso Allroad utrustad med kvalitativa komponenter som ger dig effektiv kraftöverföring och cykeln kan givetvis uppgraderas med både skärmar och pakethållare om så skulle önskas.En sportig landsvägscykel med komfort, framkomlighet och racekänsla som är helt perfekt för krävande pendlare och som utan problem hanterar allt från rena njutningsturer till hårda träningspass på nästan alla typer av lite hårdare underlag.
  • Rock Machine Gravelride 700 matt grå/orange/svart

    Den snabba adrenalinmaskinen Rock Machine Gravelride 700 är en modern allrounder med ett imponerande brett användningsområde som älskar allt från raska turer på stökigt underlag till snabb landsvägscykling. Det här är en aluminiumkanon som kombinerar kvick respons och smidig manöverbarhet med den solida kursstabilitet som krävs för att du både ska kunna hålla hög hastighet på grusvägarna och samtidigt kunna dominera ute på landsvägarna.Den trivs såklart på asfalten men fungerar som allra bäst där en traditionell racer har svårt att ta sig fram (lite löst grus är inga som helst problem) och där en MTB känns lite för trög och långsam. Cykeln ger dig en position som är mer upprätt än på en landsvägscykel men du kan samtidigt enkelt variera din position i sadeln tack vare den flexibilitet som bara ett bockstyre kan leverera.Det eleganta chassit består av en stryktålig ram i hydroformat aluminium som levererar pålitlighet och kvick respons när du lägger tryck på pedalerna. Tack vare material och moderna tillverkningsmetoder har ramen en imponerande hög vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att den kraft som dina muskler genererar effektivt omvandlas till önskad fart. Lägg därtill smart intern kabeldragning samt en sportig geometri med välbalanserad körställning som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll och bra uppsikt.Komponentmässigt pratar vi en pålitlig drivlina med massor av racekänsla och 11 problemfria växlar från Sram (Apex 1), ett rejält vevparti med singeldrev kombineras med en kassett på 11-42T vilket ger en riktigt imponerande utväxling. När du väl behöver få stopp på de lättrullande 27.5-tummarna med 47 mm bredd så har du tillgång till hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden och årstid. Modellen kan givetvis utrustas med skärmar vilket gör den svårslagen om du är på jakt efter en snabb jobbpendlare med horisontbrett register, perfekt för dig som gärna kör på lite olika typer av underlag och som vill slippa oroa sig för punkteringar så fort asfalten tar slut. Om det blir riktigt stökigt är en dropper post nästan obligatoriskt, så givetvis är även Rock Machine Gravelride 700 utrustad med en reglerbar sadelstolpe med 65 mm drop.Gravelride har en otroligt välbalanserad mix av kvalitativa komponenter som är betydligt vassare än genomsnittet, på ren svenska skulle man nog kunna säga att det är lätta prylar från dom övre hyllorna hos både Sram, WTB och FSA. Vad blir då slutresultatet i praktiken? En tålig och snabb allroundhoj som både levererar racekänsla och blixtsnabb manöverförmåga. Tack vare en totalvikt på strax över 11 kilo är den riktigt klättringsvillig och den älskar verkligen när det går undan, oavsett vilket underlag du väljer för dagen.
  • Surly Cross-Check rödorange

    En cykel som "klarar precis allt" existerar inte ännu, men mångsysslaren Surly Cross Check ligger bra nära och den klarar faktiskt allt det du normalt använder din cykel till. En extremt allsidig setup med hög finish som levererar imponerande tillförlitlighet oavsett underlag eller väderförhållanden.I grunden bygger modellen på en design som hämtat sin inspiration från cyclocross, men denna tusenkonstnär har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Den fungerar precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina rundor.Ramen är utformad för att leverera bekväm komfort, effektiv kraftöverföring och bra uppsikt på dina medtraffikanter, och är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.En pålitlig drivlina med 10 växlar från Shimano (Deore/Tiagra) levererar driftsäkra fartresurser och kombineras med beprövade v-bromsar som matchar kapaciteten, vilket är helt perfekt för dig som varken vill släpa på onödig vikt eller tumma på den rätta känslan.Tidlösa Cross Check är ett mångfasetterat allroundgeni och pålitlig klassiker med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, pålitlighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Ibis Hakka MX Rival Fireball

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en pålitlig drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från SRAM (Rival 1) som levererar fartresurser i toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival HRD), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (t.ex. avtagbara fästen för bakre skärm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!
  • Ibis Hakka MX Rival Coal

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en pålitlig drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från SRAM (Rival 1) som levererar fartresurser i toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival HRD), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (t.ex. avtagbara fästen för bakre skärm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!
  • Nishiki Allroad herr svart

    Mångsidig är bara förnamnet! Använd Nishiki Allroad till all form av träning och transport - den trivs oavsett. Allroad är en elitpendlare med bockstyre och skivbroms som ger dig rolig cykling oavsett längd eller disciplin. Den kanske är bäst för oss som cyklar året runt, och vill ha något lite snabbare än hybriden. Årets modell är försedd med mekaniska skivbromsar från TRP Spyre med "dubbelsidiga bromskolvar". Nishiki har fortsatt att utveckla ramen och lättat den ytterligare. Samma sak med hjulen - Linus Asymetric Dics-hjulen rullar föredömligt, men väger mindre än äldre modeller. Compact-vevparti med två klingor och 20 Shimano Tiagra-växlar ger en sportig utväxling som gör att du kan färdas precis vart du vill. Inför 2017 har man höjt styrhuvudet 5 mm på Nishiki Allroad för att ge en ännu mer bekväm sittställning. Allroad byggs på en nyutvecklad ram gjord med trippelreducerade rör av aluminium 6061-T6. Ramens svetsfogar slipas noggrant för att få en slät yta och hög finish. Nishiki Allroad är handbyggd i Göteborg.
  • Merida Silex 7000 silver/grön

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill pusha gränserna så är det kanske helt nya Merida Silex 7000 du bör skaffa dig. Det här är en extremt mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri som imponerar med sin pålitlig framkomlighet på de flesta typer av underlag. Merida har kanske hittat det optimala redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som tar cyklandet på allvar och som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen från italienska Fulcrum så sitter en högkvalitativ ram i kolfiber (CF2) med praktisk intern kabeldragning som både ger kraftöverföring och vibrationsdämpning i toppklass. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln dom kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, utan att tumma på varken smidighet eller spänstighet.En extremt pålitlig drivlina med 22 beprövade växlar från Shimano (Ultegra) levererar ett brett register och fartresurser i absoluta toppklass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan dock utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Scott Speedster Gravel 30 Ram: XL/58 cm. Grön

    Scott Speedster Gravel 30 Ram: XL/58 cm. Grön
  • Scott Speedster Gravel 10 Ram: XL/58 cm. Vit

    Scott Speedster Gravel 10 Ram: XL/58 cm. Vit
  • Ibis Hakka MX Ultegra Di2 Coal

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en elektronisk drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från Shimano (Ultegra Di2/XT Di2) som levererar fartresurser i absoluta toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (BR-R8070), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (avtagbara fästen för bakre skärm, hållare till Di2 batteriet, mm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!
  • Ibis Hakka MX Ultegra Di2 Fireball

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en elektronisk drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från Shimano (Ultegra Di2/XT Di2) som levererar fartresurser i absoluta toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (BR-R8070), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (avtagbara fästen för bakre skärm, hållare till Di2 batteriet, mm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!
  • Surly Cross-Check svart

    En cykel som "klarar precis allt" existerar inte ännu, men mångsysslaren Surly Cross Check ligger bra nära och den klarar faktiskt allt det du normalt använder din cykel till. En extremt allsidig setup med hög finish som levererar imponerande tillförlitlighet oavsett underlag eller väderförhållanden.I grunden bygger modellen på en design som hämtat sin inspiration från cyclocross, men denna tusenkonstnär har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Den fungerar precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina rundor.Ramen är utformad för att leverera bekväm komfort, effektiv kraftöverföring och bra uppsikt på dina medtraffikanter, och är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.En pålitlig drivlina med 10 växlar från Shimano (Deore/Tiagra) levererar driftsäkra fartresurser och kombineras med beprövade v-bromsar som matchar kapaciteten, vilket är helt perfekt för dig som varken vill släpa på onödig vikt eller tumma på den rätta känslan.Tidlösa Cross Check är ett mångfasetterat allroundgeni och pålitlig klassiker med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, pålitlighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Surly Straggler 700C svart

    Den nästan magiska mångsysslaren Surly Straggler är extremt praktisk har en imponerande allsidig setup, vi skulle nog faktiskt vilja påstå att den klarar precis allt det du normalt sett använder din cykel till. En tusenkonstnär med hög finish som levererar ett imponerande brett användningsområde oavsett sträcka, underlag, väderförhållanden eller årstid.I grunden bygger modellen på en beprövad design som hämtat stora delar av sin inspiration från cyclocross, men denna allt-i-allo-hoj har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Modellen påminner mycket om den legendariska Cross-Check men den har begåvats med en helt egen geometri och flera små smarta detaljer som föregångaren helt saknar. Men den fungerar givetvis precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen... och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina favoritrundor. Ramen är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly och den är speciellt designad för att leverera effektiv kraftöverföring, bekväm komfort och samtidigt ge sin ägare en sittposition med riktigt bra uppsikt över medtraffikanterna. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.Tack vare smidiga DoubleTap reglage och en vass drivlina från SRAM (Apex) kombinerat med ett par 41 mm breda däck (Surly Knard) har du tillgång till både komfort och pålitliga fartresurser. Och eftersom Straggler trivs när det går undan så är den försedd med slagkraftiga skivbromsar från Hayes (CX-expert) som väl matchar kapaciteten, helt perfekt för dig som vill kunna cykla året runt men inte vill tumma den minsta på racekänslan.Straggler är inget mindre än ett mångfasetterat allroundgeni med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka, pålitlighet och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Merida Silex 600 blå

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill pusha gränserna så är det kanske helt nya Merida Silex 600 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri som imponerar med sin pålitlig framkomlighet på de flesta typer av underlag. Merida har kanske hittat det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen från Italienska Fulcrum så sitter en trippelreducerad ram i aluminium (6066) med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln dom kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, utan att tumma på varken smidighet eller spänstighet.En pålitlig drivlina med singelklinga och 11 beprövade växlar från SRAM (Apex 1) levererar ett brett register och fartresurser av klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan dock utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Merida Silex 300 grön/röd

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill pusha gränserna så är det kanske helt nya Merida Silex 300 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri som imponerar med sin pålitlig framkomlighet på de flesta typer av underlag. Merida har kanske hittat det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en trippelreducerad ram i aluminium (6066) med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln dom kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, utan att tumma på varken smidighet eller spänstighet.En pålitlig drivlina med singelklinga och 11 beprövade växlar från SRAM (Apex 1) levererar ett brett register och fartresurser av klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva mekaniska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan dock utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Merida Silex 200 matt silver/vit

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill pusha gränserna så är det kanske helt nya Merida Silex 200 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri som imponerar med sin pålitlig framkomlighet på de flesta typer av underlag. Merida har kanske hittat det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en trippelreducerad ram i aluminium (6066) med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln dom kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, utan att tumma på varken smidighet eller spänstighet.En funktionell drivlina med 18 beprövade växlar från Shimano (Sora) levererar ett brett register och fartresurser av klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med mekaniska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan dock utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Merida Silex 9000 svart/röd

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill pusha gränserna så är det kanske helt nya Merida Silex 9000 du bör skaffa dig. Det här är en extremt mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri som imponerar med sin pålitlig framkomlighet på de flesta typer av underlag. Merida har kanske hittat det optimala redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som tar cyklandet på allvar och som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen från italienska Fulcrum så sitter en högkvalitativ ram i kolfiber (CF2) som både ger kraftöverföring och vibrationsdämpning i toppklass. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln dom kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, utan att tumma på varken smidighet eller spänstighet.En vass drivlina med modern singelklinga och 11 pålitliga växlar från SRAM (Force 1) levererar ett brett register och fartresurser i absoluta toppklass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Force HRD), vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan dock utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Surly Straggler 650B svart

    Den nästan magiska mångsysslaren Surly Straggler 650b är extremt praktisk har en imponerande allsidig setup, vi skulle nog faktiskt vilja påstå att den klarar precis allt det du normalt sett använder din cykel till. En tusenkonstnär med hög finish som levererar ett imponerande brett användningsområde oavsett sträcka, underlag, väderförhållanden eller årstid.I grunden bygger modellen på en beprövad design som hämtat stora delar av sin inspiration från cyclocross, men denna allt-i-allo-hoj har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Modellen påminner mycket om den legendariska Cross-Check men den har begåvats med en helt egen geometri och flera små smarta detaljer som föregångaren helt saknar. Men den fungerar givetvis precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen... och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina favoritrundor. Ramen är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly och den är speciellt designad för att leverera effektiv kraftöverföring, bekväm komfort och samtidigt ge sin ägare en sittposition med riktigt bra uppsikt över medtraffikanterna. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.Tack vare smidiga DoubleTap reglage och en vass drivlina från SRAM (Apex) kombinerat med ett par 41 mm breda däck (Surly Knard) har du tillgång till både komfort och pålitliga fartresurser. Och eftersom Straggler trivs när det går undan så är den försedd med slagkraftiga skivbromsar från Hayes (CX-expert) som väl matchar kapaciteten, helt perfekt för dig som vill kunna cykla året runt men inte vill tumma den minsta på racekänslan.Straggler är inget mindre än ett mångfasetterat allroundgeni med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka, pålitlighet och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Surly Straggler 650B mörkblå

    Den nästan magiska mångsysslaren Surly Straggler 650b är extremt praktisk har en imponerande allsidig setup, vi skulle nog faktiskt vilja påstå att den klarar precis allt det du normalt sett använder din cykel till. En tusenkonstnär med hög finish som levererar ett imponerande brett användningsområde oavsett sträcka, underlag, väderförhållanden eller årstid.I grunden bygger modellen på en beprövad design som hämtat stora delar av sin inspiration från cyclocross, men denna allt-i-allo-hoj har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Modellen påminner mycket om den legendariska Cross-Check men den har begåvats med en helt egen geometri och flera små smarta detaljer som föregångaren helt saknar. Men den fungerar givetvis precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen... och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina favoritrundor. Ramen är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly och den är speciellt designad för att leverera effektiv kraftöverföring, bekväm komfort och samtidigt ge sin ägare en sittposition med riktigt bra uppsikt över medtraffikanterna. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.Tack vare smidiga DoubleTap reglage och en vass drivlina från SRAM (Apex) kombinerat med ett par 41 mm breda däck (Surly Knard) har du tillgång till både komfort och pålitliga fartresurser. Och eftersom Straggler trivs när det går undan så är den försedd med slagkraftiga skivbromsar från Hayes (CX-expert) som väl matchar kapaciteten, helt perfekt för dig som vill kunna cykla året runt men inte vill tumma den minsta på racekänslan.Straggler är inget mindre än ett mångfasetterat allroundgeni med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka, pålitlighet och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Surly Straggler 700C mörkblå

    Den nästan magiska mångsysslaren Surly Straggler är extremt praktisk har en imponerande allsidig setup, vi skulle nog faktiskt vilja påstå att den klarar precis allt det du normalt sett använder din cykel till. En tusenkonstnär med hög finish som levererar ett imponerande brett användningsområde oavsett sträcka, underlag, väderförhållanden eller årstid.I grunden bygger modellen på en beprövad design som hämtat stora delar av sin inspiration från cyclocross, men denna allt-i-allo-hoj har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Modellen påminner mycket om den legendariska Cross-Check men den har begåvats med en helt egen geometri och flera små smarta detaljer som föregångaren helt saknar. Men den fungerar givetvis precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen... och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina favoritrundor. Ramen är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly och den är speciellt designad för att leverera effektiv kraftöverföring, bekväm komfort och samtidigt ge sin ägare en sittposition med riktigt bra uppsikt över medtraffikanterna. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.Tack vare smidiga DoubleTap reglage och en vass drivlina från SRAM (Apex) kombinerat med ett par 41 mm breda däck (Surly Knard) har du tillgång till både komfort och pålitliga fartresurser. Och eftersom Straggler trivs när det går undan så är den försedd med slagkraftiga skivbromsar från Hayes (CX-expert) som väl matchar kapaciteten, helt perfekt för dig som vill kunna cykla året runt men inte vill tumma den minsta på racekänslan.Straggler är inget mindre än ett mångfasetterat allroundgeni med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka, pålitlighet och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Merida Silex 400 röd

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill pusha gränserna så är det kanske helt nya Merida Silex 400 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri som imponerar med sin pålitlig framkomlighet på de flesta typer av underlag. Merida har kanske hittat det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en trippelreducerad ram i aluminium (6066) med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln dom kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, utan att tumma på varken smidighet eller spänstighet.En pålitlig drivlina med 22 beprövade växlar från Shimano (105-serien) levererar ett brett register och fartresurser av klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan dock utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Rock Machine Gravelride 500 matt svart/gul/mörkgrå

    Den snabba Rock Machine Gravelride 500 är en modern allrounder med ett imponerande brett användningsområde som trivs på allt från riktigt stökigt underlag till cykling på slät asfalt. Det här är en adrenalinstinn speedkula som kombinerar kvick respons och smidig manöverbarhet med den solida kursstabilitet som krävs för att du ska kunna hålla höga hastigheter på grusvägarna och samtidigt kunna dominera ute på landsvägarna.Den trivs såklart på asfalten men fungerar kanske som allra bäst där en traditionell landsvägsracer har svårt att ta sig fram (lite löst grus är inga som helst problem) och där en MTB känns lite för trög och långsam. Gravelride ser till att du enkelt kan variera din position i sadeln tack vare den flexibilitet som bara ett bockstyre kan leverera, men den ger dig samtidigt en lite mer upprätt grundposition än på en landsvägscykel... ledorden är mångsidighet, effektivitet och komfort! Det eleganta chassit består av en stryktålig ram i hydroformat aluminium med smart intern kabeldragning som levererar kvick respons när du väl lägger lite tryck på pedalerna. Tack vare smarta materialval och moderna tillverkningsmetoder har ramen imponerande hög vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att all den kraft som dina muskler genererar effektivt omvandlas till önskad fart. Lägg därtill en sportig och extremt välbalanserad geometri som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll och riktigt bra uppsikt. Komponentmässigt har den en pålitlig drivlina med 20 problemfria växlar med skön känsla från Shimano (Tiagra), ett rejält vevparti med dubbla framdrev (50-34T) kombineras med en kassett på 11-34T vilket ger en utväxling med imponerande bredd. När du väl behöver få stopp på de lättrullande 28-tummarna med 37 mm bredd så har du tillgång till hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden eller årstid. Modellen kan givetvis utrustas med både skärmar och pakethållare, vilket gör den svårslagen om du är på jakt efter en snabb jobbpendlare med horisontbrett register. Helt perfekt för dig som vill kunna köra på skiftande typer av underlag utan att vara nervös för att råka ut för trista punkteringar så fort asfalten tar slut. Vad blir då slutresultatet i praktiken? En tålig och snabb allroundracer som både levererar racekänsla och blixtsnabb manöverförmåga på nästan alla typer av underlag. Tack vare en totalvikt på runt 11 kilo är den dessutom riktigt klättringsvillig och den älskar verkligen när det går undan, oavsett vilket underlag du väljer för dagen.
  • Bianchi Impulso E-Road Ultegra Disc matt svart/celeste/grå

    Letar du efter ett snabbt pendlarredskap eller en eldriven landsvägsraket med högkvalitativa komponenter så har du hittat rätt! Beundrar du italiensk formgivning och imponeras du av all den miljövänliga kraft som hittar hos en Tesla, ja då är troligen Bianchi Impulso E-Road Disc din melodi. Det här är en modern elassisterad italiensk landsvägsracer med massor av cykelkänsla där både fart, framkomlighet och komfort ligger i fokus. Den tar dig effektivt och snabbt dit du vill utan att du behöver göra hela jobbet själv, men du väljer såklart helt själv vilken assistansnivå (5 olika lägen) du vill ha för stunden. Det här är landsvägscykeln som förevigt kommer förändra din syn på cykling och pendling.Hjärtat i skapelsen är en välbyggd och lätt aluminiumram med hydroformade och trippelreducerade rör med riktigt fin prestanda. Ramens pålitliga egenskaperna tillsammans med en bekväm sittställningen och eldriften ser till att du utan problem kan köra långa rundor oavsett hur mycket kraft du har kvar i benen. Ramen kompletteras av en lätt framgaffel i kolfiber som ger dig pålitlig kursstabilitet och imponerande skön styrkänsla.Kraften kommer från italienska Polini och består av ett komplett drivpaket (EP3) som är speciellt designat för landsvägscyklar och till skillnad mot andra elektriska drivlinor så har den dubbla främre klingor. Hjärtat utgörs av en högkvalitativ motor som levererar 250W och 70Nm kombinerat med ett kraftfullt batteri med 500Wh miljövänlig kraft som ger dig en riktigt imponerande räckvidd. Både batteri, drivpaket och centermotorn är extremt snyggt integrerat och levererar många timmars extra hjälp på traven... och du sköter allt från styret, via en tydlig LCD-display - kan det bli bättre?Elmotorn jobbar tillsammans med en extremt pålitlig drivlina med 22 växlar och bekväma reglage från Shimano (Ultegra). Hela paketet har låg ljudnivå och levererar extremt pålitlig kraftöverföring, och det bästa av allt är att det sker med nästan sömlös harmoni och klassledande effektivitet.Allt rullar på ett par slitstarka hjul från Fulcrum (Racing 718 disc) och för att säkerställa både framkomlighet och komfort så rullar den på 32 mm breda kvalitetsgummin från Vittoria (Zaffiro Pro G+ 700x32), vilket i praktiken ser till att du ta dig fram på det flesta typer underlag utan större problem. Och eftersom cykeln älskar hög fart har den begåvats med kraftfulla effektiva skivbromsar vilket ser till att du alltid har imponerande bromsförmåga, dessutom året runt och i alla typer av förhållanden.En supersnabb elcykel med hög komfort, imponerande framkomlighet och grymt skön känsla som är perfekt för krävande landsvägscyklister som vill kunna hanterar allt från rena njutningsturer till hårda träningspass på nästan alla typer av underlag med massor av extra krut i benen.
  • Scott Speedster Gravel 20 2018 Ram: XL/58 cm. Svart/grön

    Scott Speedster Gravel 20 2018 Ram: XL/58 cm. Svart/grön
  • Scott Speedster Gravel 20 Ram: XL/58 cm. Gul

    Scott Speedster Gravel 20 Ram: XL/58 cm. Gul
  • Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: S/52 cm. Mörkblå

    Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: S/52 cm. Mörkblå
  • Scott Speedster Gravel 30

    Den mångsidiga grusspecialisten Scott Speedster Gravel 30 är inte bara lättare än sin företrädare utan även bekvämare tack vare en form som levererar massor av komfort på lite tuffare underlag. När kvalitativa materialval kombineras med en pålitlig konstruktion blir resultatet en lätthanterlig allroundhoj med äventyrliga gener som tar dig dit du vill, och dessutom i höga hastigheter om du är på rätt humör. Det unika med Gravel-serien är att du kan använda riktigt breda däck och original sitter ett par kvalitetsdäck med 35 mm bredd, vilket öppnar upp för att du ska kunna kunna köra både grusvägar och enklare stigcykling utan att behöva vara orolig för punkteringar. Du kan även utrusta cykeln med dubbdäck för vintercyklingen eller varför inte lägga på ett par smalare slicks om du bara kör på asfalt... du väljer själv!Precis som sina syskon har den en lätt och tålig stomme av dubbelreducerad aluminium (6061) med praktisk intern kabeldragning. Ramen har en tydligt komfortabel geometri som ser till att du har bra uppsikt över omgivningen och även sitter bekvämt under dina lite längre upptäcksfärder. Den här versionen har dessutom en framgaffel i kolfiber som både dämpar vibrationer och skapar en mer direkt styrkänsla. En perfekt cykel för dig om vill ha något snabbare än hybriden och som vill kunna köra lite längre sträckor utan behöva risker att behöva vända tillbaka bara för att asfalten råkar ta slut. Cykeln har en pålitlig drivlina från Shimano (Tiagra) med 20 växlar kombinerat med beprövade komponenter från välkända varumärken som Syncros och Schwalbe. Visst, det kanske inte är ren proffsklass på komponenterna, men det är funktionella grejer som sällan krånglar och cykeln har fortfarande betydligt vassare komponenter än många av sina konkurrenter.Eftersom den trivs när det går undan har den mekaniska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt eller slaskigt. Här uppe i norden är långa utförsbackar visserligen rätt så ovanligt, men dåligt väder och tuffa underlag är desto vanligare och där levererar skivbromsen extremt mycket bättre prestanda än klassiska fälgbromsar.
  • Nishiki Detour herr grå

    Nishikis hetaste nyhet 2017! Nishiki DeTour är lillebror till det mycket populära modellen Allroad och kan precis som storebrorsan användas till all form av träning och transport. DeTour är en pendlare med bockstyre och skivbroms som ger dig rolig cykling oavsett längd eller disciplin. Den kanske är bäst för oss som cyklar året runt, och vill ha något lite snabbare än hybriden. Årets modell är försedd med mekaniska skivbromsar Shimano BR-R317. Samma fina ram som på Nishiki Allroad och en lätt och fin aluminiumframgaffel anpassad för skivbroms. Hjulen ett par Linus Asymetric Dics som rullar föredömligt, och ett par Schwalbe Durano däck med Race-guard punkterinksskydd ger bra skydd mot punkteringar. Compact-vevparti med två klingor och 18 Shimano Sora-växlar ger en sportig utväxling som gör att du kan färdas precis vart du vill. DeTour byggs på en nyutvecklad ram gjord med trippelreducerade rör av aluminium 6061-T6 där man höjt styrhuvudet 5 mm för att ge en ännu mer bekväm sittställning. Nishiki DeTour är handbyggd i Göteborg.
  • Scott Addict Gravel 10 Disc

    Nya Scott Addict Gravel 10 Disc är en superlätt och snabb racer där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på lite tuffare underlag. Tack vare högkvalitativa materialval kombinerat med en effektiv konstruktion är det här en cyclocross som tar dig riktigt långt utan att slösa det minsta på all din värdefulla energi.Precis som storasyskonen har Addict Gravel 10 Disc en superlätt ram (och även framgaffel) helt i kolfiber (HMX) vilket kombineras med en helt nyutvecklad geometri som ser till att du enkelt hanterar långa söndagsrundor utan att du behöver ligga i gippsvagga på måndagen. Vi skulle nog vilja kalla det här för en riktigt lätt grusvägsracer som är konstruerad för att passa de mesta och de flesta cyklister som söker kvalitet, effektivitet och komfort på samma gång.Ovanpå detta har cykeln en kompetent drivlina (Force 1) med 11 växlar kombinerat med beprövade komponenter från välkända varumärken som Sram, Syncros, DT Swiss och Schwalbe vilket i praktiken kan översättas till en lätt, snabb och pålitlig cykel som tack vare sina 35 mm breda däck trivs på nästan alla typer av underlag. Visst, det är kanske inte ren proffsklass, men det är verkligen inte några dussingrejor och cykeln har betydligt vassare komponenter än många av sina konkurrenter.Cyklar med hydrauliska skivbromsar är riktigt hett, och den främsta orsaken är den extremt pålitliga och slagkraftiga bromsverkan dom klarar att leverera! Själva poängen med skivbromsar är just att förbättra bromsegenskaperna. Här uppe i norden är långa utförsbackar rätt så ovanligt, men dåligt väder och tuffa underlag är desto vanligare och där levererar skivbromsen extremt mycket bättre resultat än klassiska fälgbromsar.Du som funderar på att skaffa en Scott Addict Gravel 10 Disc värdesätter troligen låg vikt, effektivitet, pålitlighet, framkomlighet och en bekväm position för långa dagar i sadeln mer än maximal hastighet och extremt lågt luftmotstånd.
  • Crescent Zepto Expert GB

    Crescent Zepto Expert GB är en grusvägsracer med en helt nyutvecklad aluminiuram och en geometri perfekt anpassad för raska turer på halvdåliga underlag. Sittställningen på denna gravelbike är mer upprätt än på en racer vilket gör den till en bra cykel att pendla på och hjulbasen är något längre. Det gör Zepto stabil på löst grus och dig säkrare i sadeln. Den trivs på asfalt men fungerar bäst där en vanlig racer har svårt att ta sig fram och där en mountainbike känns lite för trög och långsam. De 40 mm breda däcken tar upp en hel del av ojämnheterna från underlaget och ser till att du har bra kontroll även när det slirar lite. De hydrauliska skivbromsarna är finkänsliga nog att bara ge lite effekt om du lägger fingret lätt på reglaget, samtidigt som de har bett nog att stoppa cykeln riktigt snabbt om det behövs. Shimano Tiagra ger dig 20 växlar med ett register brett nog både för snabba grusturer och långpendling på asfalt. Samtidigt som Zepto är en väldigt rolig cyclocrosscykel är den också mångsidig och praktisk. Den är förberedd för skärmar och pakethållare och har till och med ett fäste för stöd, vilket gör den svårslagen om du är på jakt efter en bra cykel att pendla på. INTEGRERAD KABELDRAGNING Nyttan och fördelen med integrerade vajrar och bromsledningar är tydligast på crosscyklar. Att kunna slänga upp en cross på axeln är ett absolut måste och att greppa en ram som är helt ren är både enklare och säkrare. Vajrar och ledningar är också mer skyddade inuti ramen, och det gäller för alla typer av cyklar. Mekanisk åverkan och smuts, ja till och med svett som droppar ner på en vajer, kan ställa till det. En cykel med slät ram har också mindre yta, vilket innebär mindre luftmotstånd och den är också enklare att hålla ren. Sist men inte minst så är en cykel med internt dragna vajrar och ledningar snyggare. KVALITETSKOMPONENTER När Crescent väljer delar till en cykel tänker de på säkerhet, prestanda, hållbarhet och glädje. Crescent bygger den för svenska förhållanden och gör allt de kan för att varenda cykel som rullar ut från fabriken i Varberg ska bli en trevlig kamrat som du ska kunna umgås med i vått och torrt under många år framöver. Därför är varje liten del på varje modell vald med omsorg och testad gång efter annan innan den godkänns för montering. TEC-komponenter utvecklar Crescent själva, andra tar de fram i samarbete med ledande producenter. Men en sak har alla gemensamt: de är utvalda för att göra det hårda jobb en cyklist förväntar sig att en Crescent ska klara.
  • Merida Silex 400 svart/silver

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill tänja gränserna så är det en Merida Silex 400 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri med bekväma egenskaper som väcker beundran med sin imponerande framkomlighet på nästan alla typer av underlag. Kanske det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en trippelreducerad ram i aluminium med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln de kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, dessutom utan att du behöver tumma på varken smidighet eller spänstighet.En extremt beprövad drivlina med 22 växlar från Shimano (105-serien) levererar ett imponerande brett register och fartresurser av riktigt hög klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Merida Silex 6000 blå/orange

    Är du en otämjd äventyrare som alltid tänjer på gränserna så är det helt klart en Merida Silex 6000 du bör skaffa dig. Det här är en extremt mångsidig allroundcykel med tydligt terränginspirerad geometri med bekväma egenskaper som väcker beundran med sin imponerande framkomlighet på nästan alla typer av underlag. Kanske det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som tar cyklandet på allvar och som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en högkvalitativ ram i kolfiber (CF2) med praktisk som levererar både kraftöverföring och vibrationsdämpning i absoluta toppklass. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln de kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, dessutom utan att du behöver tumma på varken smidighet eller spänstighet.En näst intill bomsäker drivlina med singelklinga och 11 växlar från Sram (Apex 1) levererar ett imponerande brett register och fartresurser av riktigt hög klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Merida Silex 300 silver/svart

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill tänja gränserna så är det en Merida Silex 300 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri med bekväma egenskaper som väcker beundran med sin imponerande framkomlighet på nästan alla typer av underlag. Kanske det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en trippelreducerad ram i aluminium med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln de kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, dessutom utan att du behöver tumma på varken smidighet eller spänstighet.En pålitlig drivlina med singelklinga och 11 beprövade växlar från Sram (Apex 1) levererar ett brett register och fartresurser av hög klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva mekaniska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Scott Speedster Gravel 10

    Den mångsidiga grusspecialisten Scott Speedster Gravel 10 är inte bara lättare än sin företrädare utan även bekvämare tack vare en form som levererar massor av komfort på lite tuffare underlag. När kvalitativa materialval kombineras med en pålitlig konstruktion blir resultatet en lätthanterlig allroundhoj med äventyrliga gener som tar dig dit du vill, och dessutom i höga hastigheter om du är på rätt humör. Det unika med Gravel-serien är att du kan använda riktigt breda däck och original sitter ett par kvalitetsdäck med 35 mm bredd, vilket öppnar upp för att du ska kunna kunna köra både grusvägar och enklare stigcykling utan att behöva vara orolig för punkteringar. Du kan även utrusta cykeln med dubbdäck för vintercyklingen eller varför inte lägga på ett par smalare slicks om du bara kör på asfalt... du väljer själv!Precis som sina syskon har den en lätt och tålig stomme av dubbelreducerad aluminium (6061) med praktisk intern kabeldragning. Ramen har en tydligt komfortabel geometri som ser till att du har bra uppsikt över omgivningen och även sitter bekvämt under dina lite längre upptäcksfärder. Den här versionen har dessutom en framgaffel i kolfiber som både dämpar vibrationer och skapar en mer direkt styrkänsla. En perfekt cykel för dig om vill ha något snabbare än hybriden och som vill kunna köra lite längre sträckor utan behöva risker att behöva vända tillbaka bara för att asfalten råkar ta slut. Cykeln har en extremt pålitlig drivlina från Shimano (Ultegra) med 22 växlar kombinerat med beprövade komponenter från välkända varumärken som Syncros och Schwalbe. Visst, det kanske inte är ren proffsklass på komponenterna, men det är riktigt funktionella grejer som ytterst sällan krånglar och cykeln har fortfarande betydligt vassare komponenter än många av sina konkurrenter.Eftersom den trivs när det går undan har den effektiva hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt eller slaskigt. Här uppe i norden är långa utförsbackar visserligen rätt så ovanligt, men dåligt väder och tuffa underlag är desto vanligare och där levererar skivbromsen extremt mycket bättre prestanda än klassiska fälgbromsar.

Gravel bike vs Cyclocross

Vid första anblick kan cyklar för Cyclocross vara exakt lika som Gravel bikes. Små, subtila skillnader gör det dock till olika typer av cyklar. Lite skämtsamt brukar en del säga att skillnaden är 2000 kr.

Skillnaderna avspeglas i hur det är tänkt att cyklarna ska användas. Cyclocross är en tävlingsform där man under cirka en timme kör runt, runt på en varvbana med varierande terräng. Gravel bikes däremot är tänkt att användas under en hel dag som en cykel för outdoor äventyr. Den har en något skönare komfort för att du och din kropp ska orka sitta längre tidsperioder.

Cyclocrossens ram är superlätt för att man inom sporten ibland hoppar och bär cykeln över hinder. Gravelcykeln är mer robusta för att kunna bära mer vikt. Du kanske har lite packning med mat och extra kläder med dig på dina upptäcksfärder.

Formen på cykelramen skiljer sig också åt en del. Under längre cykelpass behöver ryggen avlastas och därför är sittställningen något mera upprätt på gravel bikes.

En sista skillnad vi tänkte förklara är att det finns regler för däcken inom sporten cyclocross. Där är man begränsad till att inte ha bredare däck än 33 mm.

Sen finns givetvis skillnader i komponenter för broms och växlar. Men det låter vi dig utforska själv inför ditt nya cykelköp. Vilken typ av cykel blir det?