MaximalFritid » Träning » Cykling » Gravelbike

Märken på gravelbike

Gravelbike

Med en gravel bike har du en cykel du kan upptäcka nya delar av världen. Du kan cykla i många olika typer av terräng och bygga ditt eget cykeläventyr.

Gravel bikes har det bästa ur racing och mountainbike kombinerat till en form av hybridcykel. Med denna typ av cykel har du många möjligheter och kan cykla allt från landsväg till grus, stig, gräs och ängar.

  • Crescent Zepto Expert GB

    CRESCENT ZEPTO EXP MÖRKGRÅ MATT (52 CM)
  • Nishiki Detour herr

    Nishiki Detour herr 18"
  • Surly Straggler 700C Apex svart

    Surly Straggler 700C Apex svart 52 cm
  • Nishiki Detour herr grå

    Mångsidig är bara förnamnet! Nishiki DeTour är lillebror till det mycket populära modellen Allroad och kan precis som storebrorsan användas till all form av träning och transport. DeTour är en pendlare med bockstyre och skivbroms som ger dig rolig cykling oavsett längd eller disciplin. Den kanske är bäst för oss som cyklar året runt, och vill ha något lite snabbare än hybriden.Årets modell är försedd med mekaniska skivbromsar Shimano BR-R317. Samma fina ram som på Nishiki Allroad och en lätt och fin aluminiumframgaffel anpassad för skivbroms. Hjulen ett par Linus Asymetric Dics som rullar föredömligt, och ett par Schwalbe Durano däck med Race-guard punkterinksskydd ger bra skydd mot punkteringar. Compact-vevparti med två klingor och 18 Shimano Sora-växlar ger en sportig utväxling som gör att du kan färdas precis vart du vill.DeTour byggs på en nyutvecklad ram gjord med trippelreducerade rör av aluminium 6061-T6.Nishiki DeTour är handbyggd i Göteborg.
  • Rock Machine Gravelride 200 matt blå/gul/svart

    Rock Machine Gravelride 200 matt blå/gul/svart
  • Surly Cross-Check rödorange

    Surly Cross-Check rödorange 42 cm
  • All-City Nature Boy Disc 700C grön/vit

    All-City Nature Boy Disc 700C grön/vit 52 cm
  • Salsa Fargo Rival 1 27.5+ lila

    Salsa Fargo Rival 1 27.5+ lila
  • Salsa Fargo GX 29 gräddvit

    Salsa Fargo GX 29 gräddvit
  • Scott Addict Gravel 10 Disc

    Scott Addict Gravel 10 Disc 52 cm
  • Scott Speedster Gravel 20 Disc

    Scott Speedster Gravel 20 Disc 52 cm
  • Rock Machine Gravelride 700 matt grå/orange/svart

    Rock Machine Gravelride 700 matt grå/orange/svart
  • Bianchi Allroad Disc Sora svart/Celeste/grafit

    Bianchi Allroad Disc Sora svart/Celeste/grafit 55 cm
  • Salsa Cutthroat Force 1 silver Fade

    Salsa Cutthroat Force 1 silver Fade
  • All-City Mr. Pink blå/röd/vit

    All-City Mr. Pink blå/röd/vit 46 cm
  • All-City Nature Boy Disc 650B grön/vit

    All-City Nature Boy Disc 650B grön/vit 43 cm
  • All-City Macho Man Disc 650B svart/vit

    All-City Macho Man Disc 650B svart/vit 43 cm
  • Salsa Vaya Apex 2 x 10 grå

    Salsa Vaya Apex 2 x 10 grå 49.5 cm
  • Salsa Vaya Apex 2 x 10 orange

    Salsa Vaya Apex 2 x 10 orange 49.5 cm
  • Ibis Hakka Mx Rival Fireball

    Ibis Hakka Mx Rival Fireball 49 cm
  • Ibis Hakka Mx Ultegra Di2 Coal

    Ibis Hakka Mx Ultegra Di2 Coal 49 cm
  • Ibis Hakka Mx Rival Coal

    Ibis Hakka Mx Rival Coal 49 cm
  • Ibis Hakka Mx Ultegra Di2 Fireball

    Ibis Hakka Mx Ultegra Di2 Fireball 49 cm
  • Surly Cross-Check svart

    Surly Cross-Check svart 42 cm
  • Surly Straggler 700C svart

    Surly Straggler 700C svart 52 cm
  • Merida Silex 600 blå

    Merida Silex 600 blå
  • Nishiki Allroad herr svart

    Mångsidig är bara förnamnet! Använd Nishiki Allroad till all form av träning och transport - den trivs oavsett. Allroad är en elitpendlare med bockstyre och skivbroms som ger dig rolig cykling oavsett längd eller disciplin. Den kanske är bäst för oss som cyklar året runt, och vill ha något lite snabbare än hybriden.Årets modell är försedd med mekaniska skivbromsar från TRP Spyre med "dubbelsidiga bromskolvar". Nishiki har fortsatt att utveckla ramen och lättat den ytterligare. Samma sak med hjulen - Linus Asymetric Dics-hjulen rullar föredömligt, men väger mindre än äldre modeller. Compact-vevparti med två klingor och 20 Shimano Tiagra-växlar ger en sportig utväxling som gör att du kan färdas precis vart du vill.Allroad byggs på en nyutvecklad ram gjord med trippelreducerade rör av aluminium 6061-T6. Ramens svetsfogar slipas noggrant för att få en slät yta och hög finish.Nishiki Allroad är handbyggd i Göteborg.
  • Merida Silex 7000 silver/grön

    Merida Silex 7000 silver/grön
  • Merida Silex 300 grön/röd

    Merida Silex 300 grön/röd
  • Merida Silex 9000 svart/röd

    Merida Silex 9000 svart/röd
  • Surly Straggler 650B svart

    Surly Straggler 650B svart 38 cm
  • Surly Straggler 650B mörkblå

    Surly Straggler 650B mörkblå 38 cm
  • Surly Straggler 700C mörkblå

    Surly Straggler 700C mörkblå 52 cm
  • All-City Cosmic Stallion svart/vit/guld

    All-City Cosmic Stallion svart/vit/guld 46 cm
  • Scott Speedster Gravel 10 Disc

    Scott Speedster Gravel 10 Disc 54 cm
  • Merida Silex 400 röd

    Merida Silex 400 röd
  • Merida Silex 200 silver/vit

    Merida Silex 200 silver/vit
  • Crescent Zepto Sport

    En rolig och praktisk cykel. Det är den korta beskrivningen av Crescent Zepto Sport. Tack vare skärmarna och den avslappnade sittställningen är den en perfekt pendlarcykel för dig som vill komma fram snabbt. Och på en dammig crossbana eller knixig skogsstig kan den få dig att le bredare och andas hårdare än du trodde var möjligt. Ramen på denna cyclocross är byggd av lätta, starka rör i trippelreducerad aluminium och har fullt integrerad vajerdragning. Den är vridstyv och stryktålig med slanka sittstag som absorberar stötar och vibrationer för att ge maximal komfort och kontroll. Utrustningen är av samma kaliber och handplockad för att matcha ramen. Du växlar med Sora-gruppen från Shimano, och med samma reglage sköter du de effektiva mekaniska skivbromsarna. De kräver minimalt underhåll och effekten finns där i både vått och torrt, precis när du behöver den. Styre, styrstam och sadelstolpe är i lätt och stark aluminium och kommer från TEC, precis som sadeln och hjulen. De mönstrade däcken rullar snabbt på bra underlag. Med lite lägre luftryck i ger de ordentligt med fäste på crossbanan och i skogen. Letar du efter en cykel som är både praktisk och rolig, och trivs lika bra på grus som på asfalt? Här är den! INTEGRERAD KABELDRAGNING Nyttan och fördelen med integrerade vajrar och bromsledningar är tydligast på crosscyklar. Att kunna slänga upp en cross på axeln är ett absolut måste och att greppa en ram som är helt ren är både enklare och säkrare. Vajrar och ledningar är också mer skyddade inuti ramen, och det gäller för alla typer av cyklar. Mekanisk åverkan och smuts, ja till och med svett som droppar ner på en vajer, kan ställa till det. En cykel med slät ram har också mindre yta, vilket innebär mindre luftmotstånd och den är också enklare att hålla ren. Sist men inte minst så är en cykel med internt dragna vajrar och ledningar snyggare. KVALITETSKOMPONENTER När vi väljer delar till en cykel tänker vi på säkerhet, prestanda, hållbarhet och glädje. Vi bygger den för svenska förhållanden och gör allt vi kan för att varenda cykel som rullar ut från fabriken i Varberg ska bli en trevlig kamrat som du ska kunna umgås med i vått och torrt under många år framöver. Därför är varje liten del på varje modell vald med omsorg och testad gång efter annan innan den godkänns för montering. TEC-komponenter utvecklar vi själva, andra tar vi fram i samarbete med ledande producenter. Men en sak har alla gemensamt: de är utvalda för att göra det hårda jobb en cyklist förväntar sig att en Crescent ska klara.
  • Bianchi Impulso E-Road Ultegra Disc matt svart/celeste/grå

    Bianchi Impulso E-Road Ultegra Disc matt svart/celeste/grå 53 cm

Gravel bike vs Cyclocross

Vid första anblick kan cyklar för Cyclocross vara exakt lika som Gravel bikes. Små, subtila skillnader gör det dock till olika typer av cyklar. Lite skämtsamt brukar en del säga att skillnaden är 2000 kr.

Skillnaderna avspeglas i hur det är tänkt att cyklarna ska användas. Cyclocross är en tävlingsform där man under cirka en timme kör runt, runt på en varvbana med varierande terräng. Gravel bikes däremot är tänkt att användas under en hel dag som en cykel för outdoor äventyr. Den har en något skönare komfort för att du och din kropp ska orka sitta längre tidsperioder.

Cyclocrossens ram är superlätt för att man inom sporten ibland hoppar och bär cykeln över hinder. Gravelcykeln är mer robusta för att kunna bära mer vikt. Du kanske har lite packning med mat och extra kläder med dig på dina upptäcksfärder.

Formen på cykelramen skiljer sig också åt en del. Under längre cykelpass behöver ryggen avlastas och därför är sittställningen något mera upprätt på gravel bikes.

En sista skillnad vi tänkte förklara är att det finns regler för däcken inom sporten cyclocross. Där är man begränsad till att inte ha bredare däck än 33 mm.

Sen finns givetvis skillnader i komponenter för broms och växlar. Men det låter vi dig utforska själv inför ditt nya cykelköp. Vilken typ av cykel blir det?