MaximalFritid » Träning » Cykling » Gravelbike

Märken på gravelbike

Gravelbike

Med en gravel bike har du en cykel du kan upptäcka nya delar av världen. Du kan cykla i många olika typer av terräng och bygga ditt eget cykeläventyr.

Gravel bikes har det bästa ur racing och mountainbike kombinerat till en form av hybridcykel. Med denna typ av cykel har du många möjligheter och kan cykla allt från landsväg till grus, stig, gräs och ängar.

Populärt inom gravelbike

  • Nishiki Detour herr

    Mångsidig är bara förnamnet! Använd favoriten Nishiki Detour till all form av träning och transport - den trivs verkligen oavsett. Modellen är en pendlare med bockstyre och effektiv skivbroms som ger dig rolig cykling oavsett längd eller disciplin. Den kanske är bäst för oss som gärna cyklar året runt, och vill ha något som rullar lite snabbare än den valiga hybriden.Årets modell är försedd med mekaniska skivbromsar från Shimano. Lite Asymetric Dics-hjulen rullar föredömligt, men väger betydligt mindre än sina föregångare. Ett gediget vevparti med dubbla klingor tillsammans med 18 Shimano Sora-växlar ger en sportig utväxling som ser till att du kan färdas precis vart du vill.Nytt för 2018 är den numera även är utrustad med skärmar.Detour byggs på en högkvalitativ ram tillverkad med trippelreducerade rör av finaste aluminium (6061-T6). Ramens svetsfogar slipas noggrant för att få en slät yta och hög finish.Cykeln är handbyggd i Göteborg vilket förutom att ge en häftig känsla även ger hög kvalitet på prylarna.
  • Surly Cross-Check rödorange

    En cykel som "klarar precis allt" existerar inte ännu, men mångsysslaren Surly Cross Check ligger bra nära och den klarar faktiskt allt det du normalt använder din cykel till. En extremt allsidig setup med hög finish som levererar imponerande tillförlitlighet oavsett underlag eller väderförhållanden.I grunden bygger modellen på en design som hämtat sin inspiration från cyclocross, men denna tusenkonstnär har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Den fungerar precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina rundor.Ramen är utformad för att leverera bekväm komfort, effektiv kraftöverföring och bra uppsikt på dina medtraffikanter, och är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.En pålitlig drivlina med 10 växlar från Shimano (Deore/Tiagra) levererar driftsäkra fartresurser och kombineras med beprövade v-bromsar som matchar kapaciteten, vilket är helt perfekt för dig som varken vill släpa på onödig vikt eller tumma på den rätta känslan.Tidlösa Cross Check är ett mångfasetterat allroundgeni och pålitlig klassiker med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, pålitlighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Ibis Hakka MX Rival Fireball

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en pålitlig drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från SRAM (Rival 1) som levererar fartresurser i toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival HRD), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (t.ex. avtagbara fästen för bakre skärm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!
  • Ibis Hakka MX Rival Coal

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en pålitlig drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från SRAM (Rival 1) som levererar fartresurser i toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival HRD), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (t.ex. avtagbara fästen för bakre skärm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!

Fler tips på gravelbike

  • Crescent Zepto Expert GB

    Crescent Zepto Expert GB är en grusvägsracer med en helt nyutvecklad aluminiuram och en geometri perfekt anpassad för raska turer på halvdåliga underlag. Sittställningen på denna gravelbike är mer upprätt än på en racer vilket gör den till en bra cykel att pendla på och hjulbasen är något längre. Det gör Zepto stabil på löst grus och dig säkrare i sadeln. Den trivs på asfalt men fungerar bäst där en vanlig racer har svårt att ta sig fram och där en mountainbike känns lite för trög och långsam. De 40 mm breda däcken tar upp en hel del av ojämnheterna från underlaget och ser till att du har bra kontroll även när det slirar lite. De hydrauliska skivbromsarna är finkänsliga nog att bara ge lite effekt om du lägger fingret lätt på reglaget, samtidigt som de har bett nog att stoppa cykeln riktigt snabbt om det behövs. Shimano Tiagra ger dig 20 växlar med ett register brett nog både för snabba grusturer och långpendling på asfalt. Samtidigt som Zepto är en väldigt rolig cyclocrosscykel är den också mångsidig och praktisk. Den är förberedd för skärmar och pakethållare och har till och med ett fäste för stöd, vilket gör den svårslagen om du är på jakt efter en bra cykel att pendla på. INTEGRERAD KABELDRAGNING Nyttan och fördelen med integrerade vajrar och bromsledningar är tydligast på crosscyklar. Att kunna slänga upp en cross på axeln är ett absolut måste och att greppa en ram som är helt ren är både enklare och säkrare. Vajrar och ledningar är också mer skyddade inuti ramen, och det gäller för alla typer av cyklar. Mekanisk åverkan och smuts, ja till och med svett som droppar ner på en vajer, kan ställa till det. En cykel med slät ram har också mindre yta, vilket innebär mindre luftmotstånd och den är också enklare att hålla ren. Sist men inte minst så är en cykel med internt dragna vajrar och ledningar snyggare. KVALITETSKOMPONENTER När Crescent väljer delar till en cykel tänker de på säkerhet, prestanda, hållbarhet och glädje. Crescent bygger den för svenska förhållanden och gör allt de kan för att varenda cykel som rullar ut från fabriken i Varberg ska bli en trevlig kamrat som du ska kunna umgås med i vått och torrt under många år framöver. Därför är varje liten del på varje modell vald med omsorg och testad gång efter annan innan den godkänns för montering. TEC-komponenter utvecklar Crescent själva, andra tar de fram i samarbete med ledande producenter. Men en sak har alla gemensamt: de är utvalda för att göra det hårda jobb en cyklist förväntar sig att en Crescent ska klara.
  • Scott Speedster Gravel 30 Ram: L/56 cm. Grön

    Scott Speedster Gravel 30 Ram: L/56 cm. Grön
  • Merida Silex 600 blå

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill tänja gränserna så är det en Merida Silex 600 du bör skaffa dig. Det här är en extremt mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri med bekväma egenskaper som väcker beundran med sin imponerande framkomlighet på nästan alla typer av underlag. Kanske det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga och lätta (1750 gram) hjulen från Italienska Fulcrum (Racing 700 DB) så sitter en trippelreducerad ram i aluminium med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln de kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, dessutom utan att du behöver tumma på varken smidighet eller spänstighet.En näst intill bomsäker drivlina med singelklinga och 11 växlar från Sram (Apex 1) levererar ett imponerande brett register och fartresurser av riktigt hög klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Merida Silex 300 silver/svart

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill tänja gränserna så är det en Merida Silex 300 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri med bekväma egenskaper som väcker beundran med sin imponerande framkomlighet på nästan alla typer av underlag. Kanske det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en trippelreducerad ram i aluminium med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln de kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, dessutom utan att du behöver tumma på varken smidighet eller spänstighet.En pålitlig drivlina med singelklinga och 11 beprövade växlar från Sram (Apex 1) levererar ett brett register och fartresurser av hög klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva mekaniska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Scott Speedster Gravel 30

    Den mångsidiga grusspecialisten Scott Speedster Gravel 30 är inte bara lättare än sin företrädare utan även bekvämare tack vare en form som levererar massor av komfort på lite tuffare underlag. När kvalitativa materialval kombineras med en pålitlig konstruktion blir resultatet en lätthanterlig allroundhoj med äventyrliga gener som tar dig dit du vill, och dessutom i höga hastigheter om du är på rätt humör. Det unika med Gravel-serien är att du kan använda riktigt breda däck och original sitter ett par kvalitetsdäck med 35 mm bredd, vilket öppnar upp för att du ska kunna kunna köra både grusvägar och enklare stigcykling utan att behöva vara orolig för punkteringar. Du kan även utrusta cykeln med dubbdäck för vintercyklingen eller varför inte lägga på ett par smalare slicks om du bara kör på asfalt... du väljer själv!Precis som sina syskon har den en lätt och tålig stomme av dubbelreducerad aluminium (6061) med praktisk intern kabeldragning. Ramen har en tydligt komfortabel geometri som ser till att du har bra uppsikt över omgivningen och även sitter bekvämt under dina lite längre upptäcksfärder. Den här versionen har dessutom en framgaffel i kolfiber som både dämpar vibrationer och skapar en mer direkt styrkänsla. En perfekt cykel för dig om vill ha något snabbare än hybriden och som vill kunna köra lite längre sträckor utan behöva risker att behöva vända tillbaka bara för att asfalten råkar ta slut. Cykeln har en pålitlig drivlina från Shimano (Tiagra) med 20 växlar kombinerat med beprövade komponenter från välkända varumärken som Syncros och Schwalbe. Visst, det kanske inte är ren proffsklass på komponenterna, men det är funktionella grejer som sällan krånglar och cykeln har fortfarande betydligt vassare komponenter än många av sina konkurrenter.Eftersom den trivs när det går undan har den mekaniska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt eller slaskigt. Här uppe i norden är långa utförsbackar visserligen rätt så ovanligt, men dåligt väder och tuffa underlag är desto vanligare och där levererar skivbromsen extremt mycket bättre prestanda än klassiska fälgbromsar.
  • Ibis Hakka MX Ultegra Di2 Fireball

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en elektronisk drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från Shimano (Ultegra Di2/XT Di2) som levererar fartresurser i absoluta toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (BR-R8070), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (avtagbara fästen för bakre skärm, hållare till Di2 batteriet, mm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!
  • Ibis Hakka MX Ultegra Di2 Bone White

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en elektronisk drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från Shimano (Ultegra Di2/XT Di2) som levererar fartresurser i absoluta toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (BR-R8070), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (avtagbara fästen för bakre skärm, hållare till Di2 batteriet, mm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!
  • Surly Straggler 650B svart

    Den nästan magiska mångsysslaren Surly Straggler 650b är extremt praktisk har en imponerande allsidig setup, vi skulle nog faktiskt vilja påstå att den klarar precis allt det du normalt sett använder din cykel till. En tusenkonstnär med hög finish som levererar ett imponerande brett användningsområde oavsett sträcka, underlag, väderförhållanden eller årstid.I grunden bygger modellen på en beprövad design som hämtat stora delar av sin inspiration från cyclocross, men denna allt-i-allo-hoj har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Modellen påminner mycket om den legendariska Cross-Check men den har begåvats med en helt egen geometri och flera små smarta detaljer som föregångaren helt saknar. Men den fungerar givetvis precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen... och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina favoritrundor. Ramen är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly och den är speciellt designad för att leverera effektiv kraftöverföring, bekväm komfort och samtidigt ge sin ägare en sittposition med riktigt bra uppsikt över medtraffikanterna. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.Tack vare smidiga DoubleTap reglage och en vass drivlina från SRAM (Apex) kombinerat med ett par 41 mm breda däck (Surly Knard) har du tillgång till både komfort och pålitliga fartresurser. Och eftersom Straggler trivs när det går undan så är den försedd med slagkraftiga skivbromsar från Hayes (CX-expert) som väl matchar kapaciteten, helt perfekt för dig som vill kunna cykla året runt men inte vill tumma den minsta på racekänslan.Straggler är inget mindre än ett mångfasetterat allroundgeni med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka, pålitlighet och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Scott Addict Gravel 30 Disc Ram: S/52 cm. Grå/gul

    Scott Addict Gravel 30 Disc Ram: S/52 cm. Grå/gul
  • Scott Speedster Gravel 30 Ram: XXL/61 cm. Grön

    Scott Speedster Gravel 30 Ram: XXL/61 cm. Grön
  • Scott Speedster Gravel 30 Ram: S/52 cm. Grön

    Scott Speedster Gravel 30 Ram: S/52 cm. Grön
  • Merida Silex 6000 blå/orange

    Är du en otämjd äventyrare som alltid tänjer på gränserna så är det helt klart en Merida Silex 6000 du bör skaffa dig. Det här är en extremt mångsidig allroundcykel med tydligt terränginspirerad geometri med bekväma egenskaper som väcker beundran med sin imponerande framkomlighet på nästan alla typer av underlag. Kanske det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som tar cyklandet på allvar och som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en högkvalitativ ram i kolfiber (CF2) med praktisk som levererar både kraftöverföring och vibrationsdämpning i absoluta toppklass. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln de kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, dessutom utan att du behöver tumma på varken smidighet eller spänstighet.En näst intill bomsäker drivlina med singelklinga och 11 växlar från Sram (Apex 1) levererar ett imponerande brett register och fartresurser av riktigt hög klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Merida Silex 400 svart/silver

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill tänja gränserna så är det en Merida Silex 400 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri med bekväma egenskaper som väcker beundran med sin imponerande framkomlighet på nästan alla typer av underlag. Kanske det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en trippelreducerad ram i aluminium med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln de kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, dessutom utan att du behöver tumma på varken smidighet eller spänstighet.En extremt beprövad drivlina med 22 växlar från Shimano (105-serien) levererar ett imponerande brett register och fartresurser av riktigt hög klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: M/54 cm. Mörkblå

    Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: M/54 cm. Mörkblå
  • Scott Speedster Gravel 30 Ram: XS/49 cm. Grön

    Scott Speedster Gravel 30 Ram: XS/49 cm. Grön
  • Scott Contessa Speedster Gravel 15

    Den mångsidiga grusspecialisten Scott Contessa Speedster Gravel 15 är både mångsidig, lättkörd och komfortabel på nästan alla typer av underlag. När kvalitativa materialval kombineras med en pålitlig konstruktion blir resultatet en lätthanterlig allroundhoj med äventyrliga gener som tar dig dit du vill, och dessutom i höga hastigheter om du är på rätt humör. Det unika med Scott´s Gravel-serie är att du kan använda riktigt breda däck och original sitter ett par kvalitetsdäck med 35 mm bredd, vilket öppnar upp för att du ska kunna kunna köra både grusvägar och enklare stigcykling utan att behöva vara orolig för punkteringar. Du kan även utrusta cykeln med dubbdäck för vintercyklingen eller varför inte lägga på ett par smalare slicks om du bara kör på asfalt... du väljer själv!Precis som sina syskon har den en lätt och tålig stomme av dubbelreducerad aluminium (6061) med praktisk intern kabeldragning. Ramen har en tydligt komfortabel geometri som ser till att du har bra uppsikt över omgivningen och även sitter bekvämt under dina lite längre upptäcksfärder. Den här versionen har dessutom en framgaffel i kolfiber, vilket både dämpar vibrationer och skapar en mer direkt styrkänsla. En perfekt cykel för dig om vill ha något snabbare än hybriden och som vill kunna köra lite längre sträckor utan behöva risker att behöva vända tillbaka bara för att asfalten råkar ta slut. Cykeln har en extremt pålitlig drivlina från Shimano (105-serien) med 22 växlar kombinerat med beprövade komponenter från välkända varumärken som Syncros och Schwalbe. Visst, det kanske inte är ren proffsklass på komponenterna, men det är riktigt funktionella grejer som ytterst sällan krånglar och cykeln har fortfarande betydligt vassare komponenter än många av sina konkurrenter.Eftersom den trivs när det går undan har den effektiva hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt eller slaskigt. Här uppe i norden är långa utförsbackar visserligen rätt så ovanligt, men dåligt väder och tuffa underlag är desto vanligare och där levererar skivbromsen extremt mycket bättre prestanda än klassiska fälgbromsar.
  • Scott Addict Gravel 30 Disc Ram: XL/58 cm. Grå/gul

    Scott Addict Gravel 30 Disc Ram: XL/58 cm. Grå/gul
  • Nishiki Detour herr grå

    Nishikis hetaste nyhet 2017! Nishiki DeTour är lillebror till det mycket populära modellen Allroad och kan precis som storebrorsan användas till all form av träning och transport. DeTour är en pendlare med bockstyre och skivbroms som ger dig rolig cykling oavsett längd eller disciplin. Den kanske är bäst för oss som cyklar året runt, och vill ha något lite snabbare än hybriden. Årets modell är försedd med mekaniska skivbromsar Shimano BR-R317. Samma fina ram som på Nishiki Allroad och en lätt och fin aluminiumframgaffel anpassad för skivbroms. Hjulen ett par Linus Asymetric Dics som rullar föredömligt, och ett par Schwalbe Durano däck med Race-guard punkterinksskydd ger bra skydd mot punkteringar. Compact-vevparti med två klingor och 18 Shimano Sora-växlar ger en sportig utväxling som gör att du kan färdas precis vart du vill. DeTour byggs på en nyutvecklad ram gjord med trippelreducerade rör av aluminium 6061-T6 där man höjt styrhuvudet 5 mm för att ge en ännu mer bekväm sittställning. Nishiki DeTour är handbyggd i Göteborg.
  • Scott Speedster Gravel 30 Ram: M/54 cm. Grön

    Scott Speedster Gravel 30 Ram: M/54 cm. Grön
  • Merida Silex 7000 silver/grön

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill pusha gränserna så är det kanske helt nya Merida Silex 7000 du bör skaffa dig. Det här är en extremt mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri som imponerar med sin pålitlig framkomlighet på de flesta typer av underlag. Merida har kanske hittat det optimala redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som tar cyklandet på allvar och som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen från italienska Fulcrum så sitter en högkvalitativ ram i kolfiber (CF2) med praktisk intern kabeldragning som både ger kraftöverföring och vibrationsdämpning i toppklass. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln dom kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, utan att tumma på varken smidighet eller spänstighet.En extremt pålitlig drivlina med 22 beprövade växlar från Shimano (Ultegra) levererar ett brett register och fartresurser i absoluta toppklass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan dock utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Scott Speedster Gravel 20 Ram: M/54 cm. Gul

    Scott Speedster Gravel 20 Ram: M/54 cm. Gul
  • Scott Speedster Gravel 10 Ram: XXL/61 cm. Vit

    Scott Speedster Gravel 10 Ram: XXL/61 cm. Vit
  • Ibis Hakka MX Rival Bone White

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en pålitlig drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från SRAM (Rival 1) som levererar fartresurser i toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Rival HRD), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (t.ex. avtagbara fästen för bakre skärm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!
  • Ibis Hakka MX Ultegra Di2 Coal

    Frågan som många ställer sig är om den extremt mångsidiga Ibis Hakka MX är en gravelbike, cyclocross, trailhoj eller kanske en ren landsvägsracer? Svaret är såklart att den är precis allt, och dessutom lite till! Det här är ett polygonalt redskap där fokus ligger på långa dagar i sadeln med hög effektivitet och bibehållet hög komfort även på riktigt tuffa underlag. Tack vare högteknologiska material i absolut framkant och en modern geometri är det här en riktigt snabb äventyrare med massor av uthållighet som kan ta dig långt utan att slösa det minsta på din värdefulla energi. Mellan dom stabila, tåliga och lättrullande 27.5-tummarna (med 2,1" däcksbredd) sitter en riktigt vass ram med klassledande geometri i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än det mesta du kan få tag på. Vi skulle kunna skriva spaltmeter om geometrin men vi nöjer oss med att nämna att ett extremt gediget utvecklingsarbete ligger bakom framtagandet av nya Hakka MX. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber och såklart ett mångsidigt bockstyre, och du har nyckeln till den kursstabila styrkänslan och dom effektiva egenskaperna. Under motorhuven sitter en elektronisk drivlina med modern singelklinga (även kompatibel med dubbla klingor) och 11 problemfria växlar från Shimano (Ultegra Di2/XT Di2) som levererar fartresurser i absoluta toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano (BR-R8070), vilket ger dig en imponerande pålitlig bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid. Modellen är designad för att kunna köras med däck upp till 700 x 40c eller 27.5 x 2.1” utan problem, och genom att välja däcksbredd så bestämmer du själv om du vill minimera rullmotståndet eller prioritera komforten med ett par lite bredare däck. När det blir stökigt i spåren är en dropper post nästan obligatorisk och Hakka MX är självklart kompatibel med en reglerbar sadelstolpe. Varje liten detalj är extremt väl genomtänkt (avtagbara fästen för bakre skärm, hållare till Di2 batteriet, mm) och bidrar till den kvalitativa helhetskänslan, bara kabeldragningen kan få en småsur ingenjör eller ilsken mekaniker att lätta på smilbanden och bli smått lyrisk... vi kallar det Ibis-klass!
  • All-City Nature Boy Disc 650B grön/vit

    Stillrena All-City Nature Boy 650b funkar lika bra för daglig pendling som för lite mer avslapppnad cruising, och dessutom oavsett om du glider fram på grusvägarna eller helst håller till på asfalten. En modell med hög finish som levererar riktigt kul cykling tack vare en modern konstellation med singlespeed och effektiva skivbromsar, en bombsäker setup med helt rätt utseende som levererar imponerande kontroll och oslagbar tillförlitlighet.Hjärtat i skapelsen är en handbyggd dubbelreducerad stålram (612 Select CroMoly) med racerinspirerade geometri som ser till att du har effektiv kraftöverföring, mångsidighet, slitstyrka och praktisk funktion. Stålramens helt unika egenskaper tillsammans med en komfortabel sittställning skapar en behaglig totalupplevelse, vilket borgar för att du kommer kunna köra långa rundor med bibehållet hög komfort.Modellen har gott om utrymme för att passa lite bredare däck (och även skärmar, perfekt för dom regniga dagarna) vilket ser till att du sitter bekvämt i sadeln även på sträckningar där underlaget är stökigt eller där asfalten kanske sett sina bästa dagar. Högklassiga fartresurser kombineras såklart med slagkraftiga skivbromsar, vilket är helt perfekt för dig som vill kunna cykla året runt men samtidigt inte vill tumma på racekänslan.En föredömligt okomplicerad cykel med vacker handbyggd ram som ger sin ägare en extremt väl avvägd balans mellan flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka, pålitlighet och med en attityd som passar perfekt i vårt nordiska klimat. 
  • Rock Machine Gravelride 200 matt blå/gul/svart

    Den populära Rock Machine Gravelride 200 är en kvick allrounder med ett imponerande brett användningsområde som trivs på allt från riktigt stökigt underlag till cykling på slät asfalt. Det här är en prisvärd speedkula som kombinerar kvick respons och smidig manöverbarhet med den solida kursstabilitet som krävs för att du ska kunna hålla höga hastigheter på grusvägarna och samtidigt kunna dominera ute på landsvägarna.Den trivs såklart på asfalten men fungerar kanske som allra bäst där en traditionell landsvägsracer har svårt att ta sig fram (lite löst grus är inga som helst problem) och där en MTB känns lite för trög och långsam. Gravelride ser till att du enkelt kan variera din position i sadeln tack vare den flexibilitet som bara ett bockstyre kan leverera, men den ger dig samtidigt en lite mer upprätt grundposition än på en landsvägscykel... ledorden är mångsidighet, effektivitet och komfort! Det eleganta chassit består av en stryktålig ram i aluminium med smart intern kabeldragning som levererar kvick respons när du väl lägger lite tryck på pedalerna. Tack vare smarta materialval och moderna tillverkningsmetoder har ramen imponerande hög vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att all den kraft som dina muskler genererar effektivt omvandlas till önskad fart. Lägg därtill en sportig och extremt välbalanserad geometri som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll och riktigt bra uppsikt. Komponentmässigt har den en drivlina med 8 välsmorda växlar från Shimano (Claris), ett vevparti med singeldrev kombineras med en kassett på 11-34T vilket ger en utväxling med hyfsad bredd. När du väl behöver få stopp på de lättrullande 28-tummarna med 40 mm bredd så har du tillgång till mekaniska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsverkan med kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden eller årstid. Modellen kan givetvis utrustas med både skärmar och pakethållare, vilket gör den svårslagen om du är på jakt efter en snabb jobbpendlare med horisontbrett register. Helt perfekt för dig som vill kunna köra på skiftande typer av underlag utan att vara nervös för att råka ut för trista punkteringar så fort asfalten tar slut. Vad blir då slutresultatet i praktiken? En tålig och snabb allroundracer som massor av trygg manöverförmåga på nästan alla typer av underlag. Tack vare en totalvikt på runt 11,4 kilo är den dessutom riktigt klättringsvillig och den trivs verkligen när det går undan, oavsett vilket underlag du väljer för dagen.
  • Scott Speedster Gravel 10 Ram: S/52 cm. Vit

    Scott Speedster Gravel 10 Ram: S/52 cm. Vit
  • Scott Addict Gravel 30 Disc Ram: L/56 cm. Grå/gul

    Scott Addict Gravel 30 Disc Ram: L/56 cm. Grå/gul
  • Scott Speedster Gravel 20 Ram: XXL/61 cm. Gul

    Scott Speedster Gravel 20 Ram: XXL/61 cm. Gul
  • Scott Speedster Gravel 10 Ram: XL/58 cm. Vit

    Scott Speedster Gravel 10 Ram: XL/58 cm. Vit
  • Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: S/52 cm. Mörkblå

    Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: S/52 cm. Mörkblå
  • Scott Addict Gravel 30 Disc Ram: M/54 cm. Grå/gul

    Scott Addict Gravel 30 Disc Ram: M/54 cm. Grå/gul
  • Surly Straggler 650B mörkblå

    Den nästan magiska mångsysslaren Surly Straggler 650b är extremt praktisk har en imponerande allsidig setup, vi skulle nog faktiskt vilja påstå att den klarar precis allt det du normalt sett använder din cykel till. En tusenkonstnär med hög finish som levererar ett imponerande brett användningsområde oavsett sträcka, underlag, väderförhållanden eller årstid.I grunden bygger modellen på en beprövad design som hämtat stora delar av sin inspiration från cyclocross, men denna allt-i-allo-hoj har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Modellen påminner mycket om den legendariska Cross-Check men den har begåvats med en helt egen geometri och flera små smarta detaljer som föregångaren helt saknar. Men den fungerar givetvis precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen... och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina favoritrundor. Ramen är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly och den är speciellt designad för att leverera effektiv kraftöverföring, bekväm komfort och samtidigt ge sin ägare en sittposition med riktigt bra uppsikt över medtraffikanterna. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.Tack vare smidiga DoubleTap reglage och en vass drivlina från SRAM (Apex) kombinerat med ett par 41 mm breda däck (Surly Knard) har du tillgång till både komfort och pålitliga fartresurser. Och eftersom Straggler trivs när det går undan så är den försedd med slagkraftiga skivbromsar från Hayes (CX-expert) som väl matchar kapaciteten, helt perfekt för dig som vill kunna cykla året runt men inte vill tumma den minsta på racekänslan.Straggler är inget mindre än ett mångfasetterat allroundgeni med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka, pålitlighet och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Scott Speedster Gravel 10 Ram: L/56 cm. Vit

    Scott Speedster Gravel 10 Ram: L/56 cm. Vit
  • Merida Silex 300 grön/röd

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill pusha gränserna så är det kanske helt nya Merida Silex 300 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri som imponerar med sin pålitlig framkomlighet på de flesta typer av underlag. Merida har kanske hittat det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en trippelreducerad ram i aluminium (6066) med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln dom kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, utan att tumma på varken smidighet eller spänstighet.En pålitlig drivlina med singelklinga och 11 beprövade växlar från SRAM (Apex 1) levererar ett brett register och fartresurser av klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva mekaniska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan dock utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Surly Cross-Check svart

    En cykel som "klarar precis allt" existerar inte ännu, men mångsysslaren Surly Cross Check ligger bra nära och den klarar faktiskt allt det du normalt använder din cykel till. En extremt allsidig setup med hög finish som levererar imponerande tillförlitlighet oavsett underlag eller väderförhållanden.I grunden bygger modellen på en design som hämtat sin inspiration från cyclocross, men denna tusenkonstnär har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Den fungerar precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina rundor.Ramen är utformad för att leverera bekväm komfort, effektiv kraftöverföring och bra uppsikt på dina medtraffikanter, och är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.En pålitlig drivlina med 10 växlar från Shimano (Deore/Tiagra) levererar driftsäkra fartresurser och kombineras med beprövade v-bromsar som matchar kapaciteten, vilket är helt perfekt för dig som varken vill släpa på onödig vikt eller tumma på den rätta känslan.Tidlösa Cross Check är ett mångfasetterat allroundgeni och pålitlig klassiker med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, pålitlighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Scott Speedster Gravel 20

    Den mångsidiga grusspecialisten Scott Speedster Gravel 20 är inte bara lättare än sin företrädare utan även bekvämare tack vare en form som levererar massor av komfort på lite tuffare underlag. När kvalitativa materialval kombineras med en pålitlig konstruktion blir resultatet en lätthanterlig allroundhoj med äventyrliga gener som tar dig dit du vill, och dessutom i höga hastigheter om du är på rätt humör. Det unika med Gravel-serien är att du kan använda riktigt breda däck och original sitter ett par kvalitetsdäck med 35 mm bredd, vilket öppnar upp för att du ska kunna kunna köra både grusvägar och enklare stigcykling utan att behöva vara orolig för punkteringar. Du kan även utrusta cykeln med dubbdäck för vintercyklingen eller varför inte lägga på ett par smalare slicks om du bara kör på asfalt... du väljer själv!Precis som sina syskon har den en lätt och tålig stomme av dubbelreducerad aluminium (6061) med praktisk intern kabeldragning. Ramen har en tydligt komfortabel geometri som ser till att du har bra uppsikt över omgivningen och även sitter bekvämt under dina lite längre upptäcksfärder. Den här versionen har dessutom en framgaffel i kolfiber som både dämpar vibrationer och skapar en mer direkt styrkänsla. En perfekt cykel för dig om vill ha något snabbare än hybriden och som vill kunna köra lite längre sträckor utan behöva risker att behöva vända tillbaka bara för att asfalten råkar ta slut. Cykeln har en pålitlig drivlina från Shimano (105-serien) med 22 växlar kombinerat med beprövade komponenter från välkända varumärken som Syncros och Schwalbe. Visst, det kanske inte är ren proffsklass på komponenterna, men det är riktigt funktionella grejer som ytterst sällan krånglar och cykeln har fortfarande betydligt vassare komponenter än många av sina konkurrenter.Eftersom den trivs när det går undan har den effektiva hydrauliska skivbromsar vilket både sänker underhållsbehovet och ser till att du har tillgång till kraftfull bromsverkan året om, och dessutom oavsett om det är regnigt eller slaskigt. Här uppe i norden är långa utförsbackar visserligen rätt så ovanligt, men dåligt väder och tuffa underlag är desto vanligare och där levererar skivbromsen extremt mycket bättre prestanda än klassiska fälgbromsar.
  • Salsa Fargo Rival 1 27.5+ lila

    Den moderna kultklassikern Salsa Fargo Rival 1 27.5+ kommer definitivt att väcka ditt habegär och du letar efter en tålig MTB med bockstyre som gärna ställer upp på lite längre äventyr. En extremt mångsidig model med äventyrliga gener som briljerar på nästan alla typer av terräng, vare sig det handlar om stökiga singletracks, flödande grusvägar eller hård asfalt. En välbalanserad MTB med generös lastkapaciet som levererar högvis med upptäckarglädje, och det enda som kommer ha mer böljande form än bockstyret är leendet på dina läppar.Mellan hjulen sitter en riktigt vass trippelreducerad stålram (Cobra Kai CroMoly) som både är flexiblare och stryktåligare än det mesta du kan få tag på. Klassledande geometri uppnås enkelt förklarat genom att ett kortare topprör kombineras med rätt vinklar och ett bockstyre, vilket är nyckeln till att skapa stabila egenskaper med kvick styrkänsla utan att tumma det minsta på smidighet eller spänstighet. En smart detalj är justerbara alternator dropouts vilket både ser till att du kan välja nästan vilken drivlina som helst (både singlespeed eller remdrift) samt reglera hjulbasen, så att du alltid kan hitta den rätta balansen mellan kvickhet och stabilitet.En modern drivlina med singelklinga och 11 växlar från SRAM (Rival 1) levererar fartresurser i toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Apex 1 HDR), vilket ger dig grym bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid.Mångsidiga Fargo är i grunden designad för däck med 27.5x3.0", men du kan även 29+ (förutom i storlek X-Small) utan minsta problem. Även övrig kompatibilitet är hög, du kan köra med nästa alla typer av drivlinor, du kan även montera en dämpad framgaffel (lämpligen en med 100mm slaglängd) och den är såklart redan från start försedd med massor av fästpunkter för både pakethållare och all din övriga extrautrustning, vilket är helt perfekt för dig som planerar att sticka ut på lite längre äventyr och inte vill vara beroende av att behöva skaffa nya färskvaror varje dag.
  • Scott Speedster Gravel 20 Ram: XL/58 cm. Gul

    Scott Speedster Gravel 20 Ram: XL/58 cm. Gul
  • Merida Silex 200 matt silver/vit

    Huserar du en otämjd äventyrare som alltid vill pusha gränserna så är det kanske helt nya Merida Silex 200 du bör skaffa dig. Det här är en mångsidig allroundcykel med klart terränginspirerad geometri som imponerar med sin pålitlig framkomlighet på de flesta typer av underlag. Merida har kanske hittat det perfekta redskapet för pendlaren, äventyraren, landsvägs- och terrängcyklisten som aldrig lämnar något åt slumpen.Mellan dom tåliga hjulen så sitter en trippelreducerad ram i aluminium (6066) med kraftöverföring i toppklass och praktisk intern kabeldragning. En förtroendeingivande geometri med lite längre topprör kombinerat med en något kortare styrstam samt ett klassiskt bockstyre ger möjlighet till bekväm avlastning och ser till att du kan korsa kontinenter utan att få ont i nacken (samtidigt ger körställningen riktigt bra uppsikt på dina medtrafikanter). Lägg därtill en framgaffel i kolfiber och du har nyckeln dom kursstabila egenskaperna med fin styrkänsla, utan att tumma på varken smidighet eller spänstighet.En funktionell drivlina med 18 beprövade växlar från Shimano (Sora) levererar ett brett register och fartresurser av klass. När det väl blir dags att sakta ner så gör du det med mekaniska skivbromsar, vilket ser till att du har pålitlig bromsförmåga, oavsett underlag, väder eller årstid.Tåliga 28-tummare med låg rotationsvikt levererar fin fart och bra grepp, främst tack vare ett par högkvalitativa semi-slick däck med 35 mm bredd och bra punkteringsskydd. Du kan dock utan problem köra med däcksbredder ända upp till 44 mm, vilket ger god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer helt själv om du vill minimera rullmotståndet eller kanske prioritera komforten (med ett par ännu lite bredare däck). Lägg därtill möjligheten att kunna montera ett par mindre 27.5-tummare med upp till 2.2" bredd, perfekt för dig som vill kunna köra i riktigt stökig terräng (tack vare lägre tyngdpunkt)... mångsidighet är bara förnamnet!Kombinera detta med flertalet fästpunkter för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för dina ramväskor) och praktiska skärmfästen samt fäste för pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där lite slimmade racekänslan.
  • Surly Straggler 700C svart

    Den nästan magiska mångsysslaren Surly Straggler är extremt praktisk har en imponerande allsidig setup, vi skulle nog faktiskt vilja påstå att den klarar precis allt det du normalt sett använder din cykel till. En tusenkonstnär med hög finish som levererar ett imponerande brett användningsområde oavsett sträcka, underlag, väderförhållanden eller årstid.I grunden bygger modellen på en beprövad design som hämtat stora delar av sin inspiration från cyclocross, men denna allt-i-allo-hoj har faktiskt ett användningsområdet som är ännu bredare. Modellen påminner mycket om den legendariska Cross-Check men den har begåvats med en helt egen geometri och flera små smarta detaljer som föregångaren helt saknar. Men den fungerar givetvis precis lika bra i inne i stan som på landet och den trivs både på asfalten, grusvägen, omvägen... och om alla andra typer av underlag du kan tänkas stöta på under dina favoritrundor. Ramen är givetvis byggd i högkvalitativ 4130 CroMoly och den är speciellt designad för att leverera effektiv kraftöverföring, bekväm komfort och samtidigt ge sin ägare en sittposition med riktigt bra uppsikt över medtraffikanterna. Dessutom är ramen redan från start preparerad med stabila fästpunkter så att du enkelt kan montera all den extrautrustning du kan tänkas vilja ha, så att du kan utrusta cykeln efter just dina behov.Tack vare smidiga DoubleTap reglage och en vass drivlina från SRAM (Apex) kombinerat med ett par 41 mm breda däck (Surly Knard) har du tillgång till både komfort och pålitliga fartresurser. Och eftersom Straggler trivs när det går undan så är den försedd med slagkraftiga skivbromsar från Hayes (CX-expert) som väl matchar kapaciteten, helt perfekt för dig som vill kunna cykla året runt men inte vill tumma den minsta på racekänslan.Straggler är inget mindre än ett mångfasetterat allroundgeni med harmonisk geometri som ger sin ägare en väl avvägd balans mellan mångsidighet, flexibilitet, åkkomfort, slitstyrka, pålitlighet och dessutom med rätt attityd för vårt lite tuffare nordiska klimat. 
  • Salsa Cutthroat Force 1 silver Fade

    Är du en långloppsälskande äventyrare som alltid vill slå nya rekord och tänja på gränserna så är det tveklöst en Salsa Cutthroat Force 1 du bör skaffa dig. Det här är en ren graveltourer i högteknologiska material med en modern grusgeometri och massor av racekänsla som baserats på all den erfarenhet som amerikanarna inhämtat från mustiga flerdagarslopp. Vi skulle nog vilja påstå är det här är optimala redskapet för dig som inte lämnar något åt slumpen och som tar äventyrscyklandet och bikepackingen på riktigt allvar.Mellan dom tåliga hjulen från DT Swiss så sitter en riktigt vass ram (och framgaffel) i high-end kolfiber som både är lättare och vridstyvare än nästan allt annat du kan få tag på. Vibrationsdämpning i toppklass tack vare att avancerad Class 5 VRS (Vibration Reduction System) kombineras med klassledande geometri som är specifikt anpassad för riktigt snabb cykling på långlopp, touring eller bikepacking. Lägg därtill en vass framgaffel i kolfiber (förberedd för intern kabeldragning för en navdynamo) och såklart ett modern styre (cowchipper), och du har nyckeln till Cutthroat´s kursstabila egenskaper med fina styrkänsla, dessutom utan att tumma på varken pålitlighet, smidighet eller spänstighet.Cutthroat är i grunden designad för 29x2.2", men du kan köra med däcksbredder på upp till 2.4" med god marginal för lite lera och smuts, så du bestämmer själv om du vill minimera rullmotstånd eller prioritera komforten (med ett par lite bredare däck). Kombinera detta med 4-5 fästpunkter (beroende på ramstorlek) för flaskställen, en generös främre triangel (perfekt för stora ramväskor) och snyggt dolda skärmfästen och fäste för en pakethållare, så har du både praktisk funktion men bibehåller ändå den där rätta racekänslan. En vass drivlina med modern singelklinga och 11 beprövade växlar från SRAM (Force 1) levererar fartresurser i absoluta toppklass och när det väl blir dags att sakta ner så gör du det med effektiva hydrauliska skivbromsar från SRAM (Force HRD), vilket ger dig grym bromsförmåga oavsett underlag, väderlek eller årstid.
  • Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: XXS/47 cm. Mörkblå

    Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: XXS/47 cm. Mörkblå
  • Rock Machine Gravelride 700 matt grå/orange/svart

    Den snabba Rock Machine Gravelride 700 är en modern allrounder med ett imponerande brett användningsområde som trivs på allt från riktigt stökigt underlag till cykling på slät asfalt. Det här är en adrenalinstinn speedkula som kombinerar kvick respons och smidig manöverbarhet med den solida kursstabilitet som krävs för att du ska kunna hålla höga hastigheter på grusvägarna och samtidigt kunna dominera ute på landsvägarna.Den trivs såklart på asfalten men fungerar kanske som allra bäst där en traditionell landsvägsracer har svårt att ta sig fram (lite löst grus är inga som helst problem) och där en MTB känns lite för trög och långsam. Gravelride ser till att du enkelt kan variera din position i sadeln tack vare den flexibilitet som bara ett bockstyre kan leverera, men den ger dig samtidigt en lite mer upprätt grundposition än på en landsvägscykel... ledorden är mångsidighet, effektivitet och komfort! Det eleganta chassit består av en stryktålig ram i hydroformat aluminium med smart intern kabeldragning som levererar kvick respons när du väl lägger lite tryck på pedalerna. Tack vare smarta materialval och moderna tillverkningsmetoder har ramen imponerande hög vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att all den kraft som dina muskler genererar effektivt omvandlas till önskad fart. Lägg därtill en sportig och extremt välbalanserad geometri som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll och riktigt bra uppsikt. Komponentmässigt har den en pålitlig drivlina med 11 problemfria växlar med skön känsla från SRAM (Apex 1), ett rejält vevparti med singeldrev kombineras med en kassett på 11-42T vilket ger en utväxling med imponerande bredd. När du väl behöver få stopp på de lättrullande 27.5-tummarna med 47 mm bredd så har du tillgång till hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden eller årstid. Modellen kan givetvis utrustas med både skärmar och pakethållare, vilket gör den svårslagen om du är på jakt efter en snabb jobbpendlare med horisontbrett register. Helt perfekt för dig som vill kunna köra på skiftande typer av underlag utan att vara nervös för att råka ut för trista punkteringar så fort asfalten tar slut. Om underlaget blir riktigt stökigt är en dropper post nästan obligatoriskt, så givetvis är även Rock Machine Gravelride utrustad med en höj- och sänkbar sadelstolpe med 65 mm drop (Kind Shock Lev-Integra).Vad blir då slutresultatet i praktiken? En tålig och snabb allroundracer som både levererar racekänsla och blixtsnabb manöverförmåga på nästan alla typer av underlag. Tack vare en totalvikt på strax över 11 kilo är den dessutom riktigt klättringsvillig och den älskar verkligen när det går undan, oavsett vilket underlag du väljer för dagen.
  • Nishiki Allroad herr svart

    Mångsidig är bara förnamnet! Använd Nishiki Allroad till all form av träning och transport - den trivs oavsett. Allroad är en elitpendlare med bockstyre och skivbroms som ger dig rolig cykling oavsett längd eller disciplin. Den kanske är bäst för oss som cyklar året runt, och vill ha något lite snabbare än hybriden. Årets modell är försedd med mekaniska skivbromsar från TRP Spyre med "dubbelsidiga bromskolvar". Nishiki har fortsatt att utveckla ramen och lättat den ytterligare. Samma sak med hjulen - Linus Asymetric Dics-hjulen rullar föredömligt, men väger mindre än äldre modeller. Compact-vevparti med två klingor och 20 Shimano Tiagra-växlar ger en sportig utväxling som gör att du kan färdas precis vart du vill. Inför 2017 har man höjt styrhuvudet 5 mm på Nishiki Allroad för att ge en ännu mer bekväm sittställning. Allroad byggs på en nyutvecklad ram gjord med trippelreducerade rör av aluminium 6061-T6. Ramens svetsfogar slipas noggrant för att få en slät yta och hög finish. Nishiki Allroad är handbyggd i Göteborg.
  • Scott Speedster Gravel 10 Ram: M/54 cm. Vit

    Scott Speedster Gravel 10 Ram: M/54 cm. Vit
  • Scott Speedster Gravel 20 Ram: L/56 cm. Gul

    Scott Speedster Gravel 20 Ram: L/56 cm. Gul
  • Rock Machine Gravelride 500 matt svart/gul/mörkgrå

    Den snabba Rock Machine Gravelride 500 är en modern allrounder med ett imponerande brett användningsområde som trivs på allt från riktigt stökigt underlag till cykling på slät asfalt. Det här är en adrenalinstinn speedkula som kombinerar kvick respons och smidig manöverbarhet med den solida kursstabilitet som krävs för att du ska kunna hålla höga hastigheter på grusvägarna och samtidigt kunna dominera ute på landsvägarna.Den trivs såklart på asfalten men fungerar kanske som allra bäst där en traditionell landsvägsracer har svårt att ta sig fram (lite löst grus är inga som helst problem) och där en MTB känns lite för trög och långsam. Gravelride ser till att du enkelt kan variera din position i sadeln tack vare den flexibilitet som bara ett bockstyre kan leverera, men den ger dig samtidigt en lite mer upprätt grundposition än på en landsvägscykel... ledorden är mångsidighet, effektivitet och komfort! Det eleganta chassit består av en stryktålig ram i hydroformat aluminium med smart intern kabeldragning som levererar kvick respons när du väl lägger lite tryck på pedalerna. Tack vare smarta materialval och moderna tillverkningsmetoder har ramen imponerande hög vridstyvhet, vilket i praktiken ser till att all den kraft som dina muskler genererar effektivt omvandlas till önskad fart. Lägg därtill en sportig och extremt välbalanserad geometri som garanterar att du kan köra både fort och länge med imponerande kontroll och riktigt bra uppsikt. Komponentmässigt har den en pålitlig drivlina med 20 problemfria växlar med skön känsla från Shimano (Tiagra), ett rejält vevparti med dubbla framdrev (50-34T) kombineras med en kassett på 11-34T vilket ger en utväxling med imponerande bredd. När du väl behöver få stopp på de lättrullande 28-tummarna med 37 mm bredd så har du tillgång till hydrauliska skivbromsar, vilket ser till att du har kraftfull bromsverkan och en imponerande kort bromssträcka oavsett underlag, väderförhållanden eller årstid. Modellen kan givetvis utrustas med både skärmar och pakethållare, vilket gör den svårslagen om du är på jakt efter en snabb jobbpendlare med horisontbrett register. Helt perfekt för dig som vill kunna köra på skiftande typer av underlag utan att vara nervös för att råka ut för trista punkteringar så fort asfalten tar slut. Vad blir då slutresultatet i praktiken? En tålig och snabb allroundracer som både levererar racekänsla och blixtsnabb manöverförmåga på nästan alla typer av underlag. Tack vare en totalvikt på runt 11 kilo är den dessutom riktigt klättringsvillig och den älskar verkligen när det går undan, oavsett vilket underlag du väljer för dagen.
  • Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: XS/49 cm. Mörkblå

    Scott Contessa Speedster Gravel 15 Ram: XS/49 cm. Mörkblå

Gravel bike vs Cyclocross

Vid första anblick kan cyklar för Cyclocross vara exakt lika som Gravel bikes. Små, subtila skillnader gör det dock till olika typer av cyklar. Lite skämtsamt brukar en del säga att skillnaden är 2000 kr.

Skillnaderna avspeglas i hur det är tänkt att cyklarna ska användas. Cyclocross är en tävlingsform där man under cirka en timme kör runt, runt på en varvbana med varierande terräng. Gravel bikes däremot är tänkt att användas under en hel dag som en cykel för outdoor äventyr. Den har en något skönare komfort för att du och din kropp ska orka sitta längre tidsperioder.

Cyclocrossens ram är superlätt för att man inom sporten ibland hoppar och bär cykeln över hinder. Gravelcykeln är mer robusta för att kunna bära mer vikt. Du kanske har lite packning med mat och extra kläder med dig på dina upptäcksfärder.

Formen på cykelramen skiljer sig också åt en del. Under längre cykelpass behöver ryggen avlastas och därför är sittställningen något mera upprätt på gravel bikes.

En sista skillnad vi tänkte förklara är att det finns regler för däcken inom sporten cyclocross. Där är man begränsad till att inte ha bredare däck än 33 mm.

Sen finns givetvis skillnader i komponenter för broms och växlar. Men det låter vi dig utforska själv inför ditt nya cykelköp. Vilken typ av cykel blir det?