MaximalFritid » Träning » Styrketräning » Balansplatta

Märken på balansplatta

Balansplatta

Balansen kan du träna enkelt på en balansplatta och det finns många övningar man kan göra hemma själv bara man har en bra platta eller balansbräda. Att stå på balansplattan kräver att många små muskler i kroppen arbetar samtidigt och samarbetar. En del använder balanskudde på jobbet vid sitt skrivbord för att aktivera fler muskler vid stillasittande arbete.

Mjuka balansplattor och kuddar eller hårda balansbrädor i trä

Här nedanför finns exempel på balansplattor du kan köpa online, med priser och bilder. En del är tillverkade i mjuka material medan andra i hård plast eller trä. Vill du veta mer om en platta eller bräda, klicka dig vidare till produktsidan hos den butik som säljer produkten. Några av butikerna är Sporttema, Sportamore och Stadium.

Populärt inom balansplatta

  • Abilica Balansplatta BalancePad Maxi

    Balansträning är det allra bästa hjälpmedlet för att träna stabilitet, koordination och reaktion. Balanskudden ger dig en unik möjlighet att träna upp muskulatur samt stabilitet i fötter, anklar, knä, höfter och rygg. Träningen stimulerar både blodcirkulation, nervsystem och muskulatur. Måste användas utan skor.
  • Abilica Power Board

    Kombinerad stepbräda och stabiliseringsbricka. Superb träning och koordination. Handtag i sidorna som ger möjlighet till effektiv axel/bål stabilitetsträning träning.
  • Abilica Soft Balance, balansplatta

    Stå på den, sitt på den eller ligg på den! Ger dig en unik träning av balans och säkrar samspelet i muskulaturen.   Slät yta på den ena sidan och knottrig på den andra sidan, ger möjlighet till massage av fötterna. Kudden ger också bra stöd för ryggen.   Rekomenderas av sjukgymnast vid rehabträning vid skadade knän å vrister. Diameter 35 cm.    
  • Abilica BigBalance, balanskudde

    Mängden luft bestämmer svårighetsgraden. Abilica BigBalance ger effektiv träning av balansen, och kan enkelt kombineras med andra produkter för att öka aktiveringen av kärnmuskulatur, till exempel vid användning av slynga. Träningsprogram och pump medföljer.

Fler tips på balansplatta

  • Abilica Soft Step

    Soft Step är mjuk platt och hård på ena sidan och rund och mjuk på den andra.    Pump och träningsförslag medföljer.   Mått: 55 cm i diameter.
  • Balanstränare

    SBI Fitness balansboll av Bosutyp där du kan göra massor av övningar och faktiskt träna hela kroppen.Som en extra bonus ingår det två kraftiga gummiexpandrar med handtag fästa på varsin sida av halvklotet. En smidig pump för uppblåsning ingår också.Diameter 58cm. Höjd 25cm.
  • Balance Pad

    En mjuk balanstränare som fokuserar på få lugna rörelser. De lågintensiva övningarna är perfekta för uppvärmning och återhämtning, och passar dessutom bra för att stärka fotlederna. Balansplatta; Mått: 40x30x6 cm; Vikt: 0,5 kg; TPE-gummi
  • Balansplatta

    Fakta och egenskaperHalkfri ytaDiameter 36 cmHöjd 5 cmMax användarvikt 120 kg
  • Abilica BalanceBoard balansplatta

     
  • Balansbräda

    Har du lätt att stuka dina vrister? Vill du träna upp ditt balanssinne och få bättre kordination? Då är Fighter balansbräda det perfekta redskapet för dig. När du börjar träna så ser till att ha något stabilt att hålla i men efter ett tag med balansbrädan så kan du träna helt utan hjälp. Toppredskap.Diameter 40 cm.
  • Alex balansbräda

    Balansbräda i trä. 40 cm.
  • Balance Pad

    En mjuk balanstränare som fokuserar på litet antal lugna rörelser. De lågintensiva övningarna är perfekta för uppvärmning och återhämtning, samt utomordentliga för att stärka fotleder. Mått: 50x40x6 cm. Balansplatta; Rehabilitering och stabiliseringsövningar; Mått: 50x40x6 cm
  • Balance Board

    Enkel balansplatta med medel-svårighetsgrad. Ett bra hjälpmedel för att minska risken för skador och för att träna upp anklar och knäleder. Balansplatta; Diameter: 39 cm; Svårighetsgrad: medium; Stärker anklar, vader, knän, sätet, bröst och lår

Exempel på balansövningar på balansplatta

Stillastående på ett ben, den enklaste grundnivån av balansträning. Placera ena foten i center på plattan. Hitta tyngdpunkten och stå still med full kontroll.
Knälyft, stå med ena foten i centrum av balansplattan. Lyft det andra benets knä, sakta och kontrollerat upp mot magen. Sänk ner till utgångsläge. Upprepa ett par gånger och byt sedan ben.
Utåtgående pendel, stå centrerat med ena foten. Lyft det andra benet i sträckt läge, utåt i en lugn pendelrörelse. Lyft så långt upp du kan och sänk sakta ner. Upprepa och byt sedan ben.