Balansplatta

Balansen kan du träna enkelt på en balansplatta och det finns många övningar man kan göra hemma själv bara man har en bra platta eller balansbräda. Att stå på balansplattan kräver att många små muskler i kroppen arbetar samtidigt och samarbetar. En del använder balanskudde på jobbet vid sitt skrivbord för att aktivera fler muskler vid stillasittande arbete.

Mjuka balansplattor och kuddar eller hårda balansbrädor i trä

Här nedanför finns exempel på balansplattor du kan köpa online, med priser och bilder. En del är tillverkade i mjuka material medan andra i hård plast eller trä. Vill du veta mer om en platta eller bräda, klicka dig vidare till produktsidan hos den butik som säljer produkten. Några av butikerna är Sporttema, Sportamore och Stadium.

Populärt inom balansplatta

  • Abilica Balansplatta BalancePad Maxi

    Abilica Balansplatta BalancePad Maxi
    Balansträning är det allra bästa hjälpmedlet för att träna stabilitet, koordination och reaktion. Balanskudden ger dig en unik möjlighet att träna upp muskulatur samt stabilitet i fötter, anklar, knä, höfter och rygg. Träningen stimulerar både blodcirkulation, nervsystem och muskulatur. Måste användas utan skor.
  • Abilica Soft Balance, balansplatta

    Abilica Soft Balance, balansplatta
    Stå på den, sitt på den eller ligg på den! Ger dig en unik träning av balans och säkrar samspelet i muskulaturen.   Slät yta på den ena sidan och knottrig på den andra sidan, ger möjlighet till massage av fötterna. Kudden ger också bra stöd för ryggen.   Rekomenderas av sjukgymnast vid rehabträning vid skadade knän å vrister. Diameter 35 cm.    
  • Abilica BigBalance, balanskudde

    Abilica BigBalance, balanskudde
    Mängden luft bestämmer svårighetsgraden. Abilica BigBalance ger effektiv träning av balansen, och kan enkelt kombineras med andra produkter för att öka aktiveringen av kärnmuskulatur, till exempel vid användning av slynga. Träningsprogram och pump medföljer.
  • Balansplatta

    Balansplatta
    Fakta och egenskaperHalkfri ytaDiameter 36 cmHöjd 5 cmMax användarvikt 120 kg

Fler tips på balansplatta

  • Abilica BalanceBoard II balansplatta

    Abilica BalanceBoard II balansplatta
    Det allra bästa hjälpmedlet för att förebygga skador och för att träna upp anklar och knäleder. Stärker anklar, vader, knän, sätet, bryst och lår. Diameter 39 cm.
  • Balansplatta Performance Board 39 cm

    Balansplatta Performance Board 39 cm
    Fakta och egenskaper:Storlek: 40 x 40 x 7,5 - 10 cmVikt: 1,5 kgMaterial: Trä och PPMax användar vikt: 120 kg   
  • STABILITY AIR PAD 33cm

    STABILITY AIR PAD 33cm
    Kan användas när du sitter, står eller ligger på den. Flygplattan är idealisk för ankelrehabilitering. Att använda dynan på en stol medan du sitter kan lindra nedre ryggproblem eftersom den aktiverar kärnmusklerna, stimulerar blodcirkulationen och förbättrar hållningen - utan att märka. 33,5 x 33,5 x 5,51 kg 
  • Master - Master Balansplatta i trä - Svart

    Master - Master Balansplatta i trä - Svart
    Master - Grym balansbräda helt i trä. Enkel att använda och perfekt för varenda kotte! - Svart
  • Abilica Soft Step

    Abilica Soft Step
    Soft Step är mjuk platt och hård på ena sidan och rund och mjuk på den andra.    Pump och träningsförslag medföljer.   Mått: 55 cm i diameter.
  • Master - Master Balansplatta - Svart

    Master - Master Balansplatta - Svart
    Master - Med balansplattan tränar du upp både balansen och koordinationen. Behöver du även stärka upp fot- och knäled så är detta redskapet för dig! - Svart

Exempel på balansövningar på balansplatta

Stillastående på ett ben, den enklaste grundnivån av balansträning. Placera ena foten i center på plattan. Hitta tyngdpunkten och stå still med full kontroll.
Knälyft, stå med ena foten i centrum av balansplattan. Lyft det andra benets knä, sakta och kontrollerat upp mot magen. Sänk ner till utgångsläge. Upprepa ett par gånger och byt sedan ben.
Utåtgående pendel, stå centrerat med ena foten. Lyft det andra benet i sträckt läge, utåt i en lugn pendelrörelse. Lyft så långt upp du kan och sänk sakta ner. Upprepa och byt sedan ben.

ilead