Magmaskiner

Magövningar kan göras med magmaskin eller situpsbänk. En stark core (bål) är bra för många saker både för en idrottare och i vardagslivet. Med starka magmuskler som balanserats upp med starka ryggmuskler klarar man av mer saker och blir tåligare.

Den enklaste formen av magträning är situps. De kan göras direkt på golvet eller på en skön situpsbänk. Vill man göra magträningen tyngre för att bygga större magmuskler kan man använda vikter.

Magträningsmaskiner och situpsbänkar för gym och hemmabruk

I en magträningsmaskin kan man öka motståndet när man gör sittande hävningar framåt. Denna typ kallas ibland för crunch maskin och finns på de flesta gym för att träna mage och bålmuskler.

Nu kommer vi att visa dig några olika förslag på maskiner för magträning. En del är lagom storlek för att ha hemma medan andra är lite större och passar för gym.

Populärt inom magmaskiner

  • Magtränare Ab Lifter Easy

    Magtränare Ab Lifter Easy
    Magtränare ab-lifter Är effektiv för din magträning och ger samtidigt träning av armar, lår och bak. Träningen bygger på den lutande konstruktionen och din kroppsvikt som motstånd. Du justerar motståndet i 4 olika nivåer genom att ändra lutningen på magtränaren. Vila knäna på kuddarna, armarna på handtagen och dra benen/knäna upp mot magen/bröstet. 5 minuter träning om dagen ger resultat. Fakta och egenskaper Effektiv träning av magmusklerStålkonstruktion med ram i stål, diameter 27 mm4 motståndsnivåerKroppsvikten är motståndetDisplay som visar träningsdata som tid, repetitioner mmHopfällbar för att spara platsSkumrullar och behagliga greppMått 130-148x55x17-35 cmMax användarvikt 100 kgVikt 9 kg   Se video nedan 
  • Situpsbänk

    Situpsbänk
    Det bästa hjälpmedlet till en stramare och starkare mage. Reglerbar för att öka belastningen, för dig som också önskar ökad muskelmassa.  Situpsbänk med en 105 cm lång och bra polstrad kudde. Reglerbar höjd i 5 nivåer. Kan lätt fällas samman. Vikt 10 kg.  Max användarvikt 100 kg Mått LxBxH 133x33,5x57,5 cm
  • Situpsbräda Kombi

    Situpsbräda Kombi
    Två mindre hantlar på 1,5 kg medföljer för ytterligare övningar. Dessa förvaras i en hållare under bänken. Fakta och egenskaper Fotstödet är justerbart för att passa dig Ett par hantlar á 1,5 kg stTräningsband för många övningar Hopfällbar för att spara plats när den inte användsMått LxBxH 135x58x84 cmMått sammanslagen LxBxH 135x58x24 cm
  • Body Solid Pro Style Ab Board

    Body Solid Pro Style Ab Board
    Ställbar sit-up bräda för hård och tuff magträning. Kraftiga rullar för avlastning och låsning av benen. Öka svårighetsgraden genom att öka lutningen i 12 olika nivåer.

Fler tips på magmaskiner

De fyra olika magmusklerna

Magmuskulaturen består av fyra olika muskler. Dessa är:

Rectus abdominis (raka bukmuskeln)
Det är den muskeln som formar tvättbrädan mitt på magen och består av flera olika fiberindelningar.

Obliquus externus abdominis (yttre sneda bukmuskeln)
Faktiskt den största av magmusklerna och är den som arbetar när vi böjer bålen, lutar oss åt sidan och roterar. Den arbetar tillsammans med inre sneda bukmuskeln.

Obliquus internus abdominis (inre sneda bukmuskeln)
Ligger under Obliquus externus abdominis och arbetar vid samma rörelser som den.

Transversus abdominis (tvärgående bukmuskeln)
Ansvarar för stabilitet och påverkar vår kroppshållning tillsammans med ryggmuskulaturen.

Bästa magträningen för synliga magrutor

Synliga magmuskler med träning i magmaskin

Många som tränar sina magmuskler drömmer om att ha synliga magrutor, populärt kallat 6-pack eller tvättbräda. De muskler som då måste växa i volym är de raka magmusklerna (Rectus abdominis). Om du vill att dina magmuskler ska synas räcker det inte med att göra 1000-tals situps.

För det första måste fettet på magen bort och man måste ner så lågt som under 10 procent i kroppsfett. Det kräver strikt kosthållning, konditionsträning och styrketräning. Det är inget som åstadkoms på nån månad utan kräver en livsstil.

Ytterligare en faktor är vilken typ av magövningar du gör. För att få de raka magmusklerna att växa i storlek ska du jobba med övningar där du försöker föra bröstbenet mot bäckenbenet.

Kontrahera magmusklerna med hög acceleration

Magträningen för att få magrutor ska bygga på hög belastning och acceleration när man kontraherar muskeln från dess ursprung till fäste. Situps, crunches, hängande benlyft är bra övningar men om du kan göra 20 situps utan att magmuskeln blir trött, då kommer du aldrig att bygga nån volym.

Det gäller att öka motståndet och trötta ut magmuskeln med få antal reps. Sikta på att ligga kring 10 st och modifiera övningen med ökad vikt/motstånd i takt med att du blir starkare. Ett tips är också att korta ner vilan mellan dina set där kring 30 sekunders vila är ett bra riktmärke.

Om du kör situps på en situpsbänk kan du öka motståndet genom att antingen öka lutningen eller hålla i en vikt över bröstet. Kör du dina magövningar i en situpsmaskin ökar du helt enkelt på vikten.

Ytterligare tips för att göra kvaliteten på din övning bättre är att:

  • Andas ut i kontraktionsfasen
  • Ge full gas, maximal kontraktion i böjfasen
  • Gå sakta tillbaka i återgångsfasen

OBS! Tänk på att du samtidigt bör träna ryggmuskulaturen för att få en stabil core. Här finns våra tips på ryggmaskiner till gymmet eller hemmet.

ileadilead