MaximalFritid » Träning » Styrketräning » Mage

Märken på magmaskiner

Magmaskiner

Magövningar kan göras med magmaskin eller situpsbänk. En stark core (bål) är bra för många saker både för en idrottare och i vardagslivet. Med starka magmuskler som balanserats upp med starka ryggmuskler klarar man av mer saker och blir tåligare.

Den enklaste formen av magträning är situps. De kan göras direkt på golvet eller på en skön situpsbänk. Vill man göra magträningen tyngre för att bygga större magmuskler kan man använda vikter.

Magträningsmaskiner

I en magträningsmaskin kan man öka motståndet när man gör sittande hävningar framåt. Denna typ kallas ibland för crunch maskin och finns på de flesta gym för att träna mage och bålmuskler.

  • Magtränare Ab Lifter Easy

    Magtränare ab-lifter Är effektiv för din magträning och ger samtidigt träning av armar, lår och bak. Träningen bygger på den lutande konstruktionen och din kroppsvikt som motstånd. Du justerar motståndet i 4 olika nivåer genom att ändra lutningen på magtränaren. Vila knäna på kuddarna, armarna på handtagen och dra benen/knäna upp mot magen/bröstet. 5 minuter träning om dagen ger resultat. Fakta och egenskaper Effektiv träning av magmusklerStålkonstruktion med ram i stål, diameter 27 mm4 motståndsnivåerKroppsvikten är motståndetDisplay som visar träningsdata som tid, repetitioner mmHopfällbar för att spara platsSkumrullar och behagliga greppMått 130-148x55x17-35 cmMax användarvikt 100 kgVikt 9 kg   Se video nedan 
  • Situpsbänk

    Det bästa hjälpmedlet till en stramare och starkare mage. Reglerbar för att öka belastningen, för dig som också önskar ökad muskelmassa.  Situpsbänk med en 105 cm lång och bra polstrad kudde. Reglerbar höjd i 5 nivåer. Kan lätt fällas samman. Vikt 10 kg.  Max användarvikt 100 kg Mått LxBxH 133x33,5x57,5 cm
  • Situpsbräda Kombi

    Två mindre hantlar på 1,5 kg medföljer för ytterligare övningar. Dessa förvaras i en hållare under bänken. Fakta och egenskaper Fotstödet är justerbart för att passa dig Ett par hantlar á 1,5 kg stTräningsband för många övningar Hopfällbar för att spara plats när den inte användsMått LxBxH 135x58x84 cmMått sammanslagen LxBxH 135x58x24 cm
  • Abdominal - L310

    Fördelen med L310 är att den låter vikten anpassas utefter användarens förmåga. Supporten på maskinen är justerbara för att passa alla. Den dubbla V-formade kudden ger support och restriktion för axlarna. Tack vare de dubbla fotstöden i olika höjder kan maskinen anpassas till användare av olika längd. Ramen har 3 lager bestående av en anti-korrosionsprimer för garanterad hållbahet. Därefter följd av ett lager Epoxy-pulver och avslutningsvis en snygg lackfinish. Ramen är en 4 mm tjock ST37/40 stålram och kablarna är 5 mm tjocka beklädda stålvarjar för smidig och säker träning. Ergonomiska säten som är designade för att förebygga deformation samt förökning och spriding av bakterier. Sätena förblir fräsha under en lång tid. På maskinen finns även en grafisk informationspanel som visar vilka muskelgrupper som tränas och den rätta träningspositionen. Specifikationer: Mått (LxBxH): 136 x 105 x 148,5 cm Vikt: 216 kg Viktmagasin: 91 kg
  • Rotary Torso - L430

  • Body Solid Pro Style Ab Board

    Ställbar sit-up bräda för hård och tuff magträning. Kraftiga rullar för avlastning och låsning av benen. Öka svårighetsgraden genom att öka lutningen i 12 olika nivåer.
  • Abilica Premium Situpsbänk

    ProduktinformationEn bänk av hög kvalitet så kan användas på företagsgymmet eller till dig som önskar det bästa i hemmet.  Fakta och egenskaperMått 113x53x56 cmVikt 16 kgMax användarvikt 250 kg 
  • Bålrotator

    Bålrotator med sidoställt viktmagasin. Viktmagasin 95 Kg. Längd: 137 cm, Bredd: 122 cm, Höjd: 158 cm Passar för studiomarknaden.
  • TuffStuff Abdominal Crunch

    Magmaskin med trepunktsrotation som skapar perfekt rotation för bålen när underkroppen lyfts uppåt. Designen tillåter användaren att börja utan någon justering av dyna eller armar. Dynan kan enkelt justeras i 5 nivåer. Längd: 109 cm Bredd: 142 cm Höjd: 180 cm Vikt: 272 kg Viktmagasin: 82 kg
  • Abilica Situpsbänk

      105 cm lång och bra polstrad kudde Reglerbar höjd i 5 nivåer Reglerbar vadpolstring Kan lätt fällas samman Vikt 10 kg  
  • Ab/Low Back - L610

    Maskinen tillåter användaren att utföra två övningar som tränar antingen mag- eller ryggmusklerna. Ramen har 3 lager bestående av en anti-korrosionsprimer för garanterad hållbahet. Därefter följd av ett lager Epoxy-pulver och avslutningsvis en snygg lackfinish. Ramen är en 4 mm tjock ST37/40 stålram och kablarna är 5 mm tjocka beklädda stålvarjar för smidig och säker träning. Ergonomiska säten som är designade för att förebygga deformation samt förökning och spriding av bakterier. Sätena förblir fräsha under en lång tid. På maskinen finns även en grafisk informationspanel som visar vilka muskelgrupper som tränas och den rätta träningspositionen. Specifikationer: Mått (LxBxH): 104 x 110 x 152 cm Vikt: 201 kg Viktmagasin: 90 kg
  • Magmaskin

    Magmaskin med ställbar sits och fotstöd. Viktmagasin 95 Kg. Längd: 117 cm Bredd: 107 cm Höjd: 158 cm
  • Balanced Abdominal - L885

    Denna träningsbänks säten är designade för att användaren ska hålla en ergonomisk position under träning. Valet av material gör att sätena inte deformeras samt håller sig fräsha och hygieniska. Bensupporten kan justeras i 3 positioner samt rotera både vänster och höger så att man även kan träna sido-magmusklerna. Ramen är 4 mm tjock av stål och täckt av 3-lager med en initial antikorrosionsprimer. Specifikationer: Mått (LxBxH): 100 x 96,5 x 125 cm Vikt: 65 kg
  • SBI-FITNESS BRUTALBÄNK

    Smaka på namnet: Brutalbänk. Den kanske effektivaste magträningen som går att göra. Inget för otränade men för dom som kommit lite längre i sin träning så finns det kanske inget bättre. Det sitter också diphandtag på bänken för effektiv armträning.Lev. komplett, fästes i golv och vägg. Vikt. 70kg.Mått: L 110 B 91 H 178 cm.
  • SBI- FITNESS MAGBÄNK

    Mycket rejäl och stabil magträningsbänk för det lilla gymmet eller föreningen. Enkel att använda och kräver inga inställningar. Tjock mjuk polstrad dyna lätt vinklad med stabilt fotstöd.Mått: L 110, B 78, H 58 cm.
  • Adduktor

    Adduktor med justerbart startläge. Viktmagasin 95 Kg. Perfekt maskin för träning av lårens insida, stärker bl.a.ischiasnerven. Rejält viktmagasin. En bra maskin för det lilla gymmet, företaget eller bostadsrätten.
  • Abduktor

    Abduktor med justerbart startläge. Viktmagasin 95 Kg. Perfekt maskin för träning av lårens utsida då denna muskulatur är viktig i såväl kamp som bollsporter. Rejält viktmagasin. Bra maskin för det lilla gymmet, klubben och företaget.
  • Func Gym Joystick

    Func.Gym Joystick är ett unikt träningsverktyg som skapar en fri rotation och tillåter användare att träna sin kärna med vridnings- och rotationskrörelser för att stärka kärnan och ryggen samt förbättra hållningen. Joysticken levereras med sex 5 kg Vulcano skivor för en totalvikt på 30 kg. Maskinen har inbyggd förvaring så att vikterna kan hållas kvar på maskinen och inom nära räckhåll hela tiden. Om maskinen lastas med tyngre vikter än de som maskinen kommer med måste den utrustas med golvfästen. Specifikationer Längd: 800 mm Bredd: 1300 mm Höjd: 1650 mm Vikt: 55 kg Garanti: 1 år Garantivillkor Endast inomhusanvändning. Normalt slitage faller inte under garantin.

De fyra olika magmusklerna

Magmuskulaturen består av fyra olika muskler. Dessa är:

Rectus abdominis (raka bukmuskeln)
Det är den muskeln som formar tvättbrädan mitt på magen och består av flera olika fiberindelningar.

Obliquus externus abdominis (yttre sneda bukmuskeln)
Faktiskt den största av magmusklerna och är den som arbetar när vi böjer bålen, lutar oss åt sidan och roterar. Den arbetar tillsammans med inre sneda bukmuskeln.

Obliquus internus abdominis (inre sneda bukmuskeln)
Ligger under Obliquus externus abdominis och arbetar vid samma rörelser som den.

Transversus abdominis (tvärgående bukmuskeln)
Ansvarar för stabilitet och påverkar vår kroppshållning tillsammans med ryggmuskulaturen.

Synliga magrutor

Synliga magmuskler med träning i magmaskin

Många som tränar sina magmuskler drömmer om att ha synliga magrutor, populärt kallat 6-pack eller tvättbräda. De muskler som då måste växa i volym är de raka magmusklerna (Rectus abdominis). Om du vill att dina magmuskler ska synas räcker det inte med att göra 1000-tals situps.

För det första måste fettet på magen bort och man måste ner så lågt som under 10 procent i kroppsfett. Det kräver strikt kosthållning, konditionsträning och styrketräning. Det är inget som åstadkoms på nån månad utan kräver en livsstil.

Ytterligare en faktor är vilken typ av magövningar du gör. För att få de raka magmusklerna att växa i storlek ska man jobba med övningar där man försöker föra bröstbenet mot bäckenbenet.

Övningen ska bygga på hög belastning och acceleration när man kontraherar muskeln från dess ursprung till fäste. Situps, crunches, hängande benlyft är bra övningar men om du kan göra 20 situps utan att magmuskeln blir trött, då kommer du aldrig att bygga nån volym.

Det gäller att öka motståndet och trötta ut muskeln med få antal reps. Sikta på att ligga kring 10 st och modifiera övningen med ökad vikt/motstånd i takt med att du blir starkare. Ett tips är också att korta ner vilan mellan dina set. Kring 30 sekunders vila är ett bra riktmärke.

Om du kör situps på en situpsbänk kan du öka motståndet genom att antingen öka lutningen eller hålla i en vikt över bröstet. Kör du dina magövningar i en situpsmaskin ökar du helt enkelt på vikten.

Ytterligare tips för att göra kvaliteten på din övning bättre är att:

  • Andas ut i kontraktionsfasen
  • Ge full gas, maximal kontraktion i böjfasen
  • Gå sakta tillbaka i återgångsfasen