Magmaskiner

Köpa ny magmaskin för hem och gym

I den här översiktsguiden har vi inkluderat magmaskiner och träningsredskap för magmuskler. En del är magträningsmaskiner med justerbart motståndet men här finns även situpsbänkar där du jobbar med kroppsvikt. Crunch-maskiner finns på de flesta gym och används flitigt för att träna magmuskler och bålmuskler.

Vissa magmaskiner är ganska stora och bulkiga och lämpar sig bäst för gymlokaler, företagsgym och hotellgym. Det finns en hel uppsjö av maskiner och redskap för magträning.

Populärt inom magmaskiner

  • Magtränare Ab Lifter Easy

    Magtränare Ab Lifter Easy
    Magtränare ab-lifter Är effektiv för din magträning och ger samtidigt träning av armar, lår och bak. Träningen bygger på den lutande konstruktionen och din kroppsvikt som motstånd. Du justerar motståndet i 4 olika nivåer genom att ändra lutningen på magtränaren. Vila knäna på kuddarna, armarna på handtagen och dra benen/knäna upp mot magen/bröstet. 5 minuter träning om dagen ger resultat. Fakta och egenskaper Effektiv träning av magmusklerStålkonstruktion med ram i stål, diameter 27 mm4 motståndsnivåerKroppsvikten är motståndetDisplay som visar träningsdata som tid, repetitioner mmHopfällbar för att spara platsSkumrullar och behagliga greppMått 130-148x55x17-35 cmMax användarvikt 100 kgVikt 9 kg   Se video nedan 
  • Situpsbänk insportline 457

    Situpsbänk insportline 457
    Situpsbänk med en 105 cm lång och bra polstrad kudde. Reglerbar höjd i 5 nivåer. Kan lätt fällas sammann.  Max användarvikt 100 kgMått LxBxH 133x33,5x57,5 cmVikt 10 kg.  
  • Body Solid Pro Style Ab Board

    Body Solid Pro Style Ab Board
    Ger möjligheten till ökad effekt då du kan ställa in lutningen 12 olika lägen. Att träna med en sit-ups bänk ger en rejäl skjuts till magmusklerna!
  • Impulse Abdominal It9514, Styrkemaskin Mage

    Impulse Abdominal It9514, Styrkemaskin Mage
    IT9514 är en maskin som huvudsakligen tränar bukmuskulaturen. Ramverket på IT95 är tillverkat i 3 mm stål. Samtliga delar på ramen är pulverlackerat i dubbla lager och även ytbehandlad för att ge ökad motståndskraft mot svettangrepp. På toppen av det kraftiga viktmagasinet så finns det en mikrovikt på 2,25 kg för finjustering av belastning. Denna vikt möjliggör även lättare träning som exempelvis vid rehabträning. Denna maskin är enkel att kliva in i och det går att justera sitsen medan man sitter på maskinen. Handtagen är ergonomiskt utformade och klädda med slitstarkt TPU-grepp. Dynorna är sydda med dubbla sömmar och har en skyddande skiva på baksidan. Fler färger finns att tillgå vid specialbeställningar. Vajern är specialtillverkad i USA och genomgår belastningstest med mer än 250 000

Fler tips på magmaskiner

  • Freemotion Genesis Abdominal, Styrkemaskiner - Mage

    Freemotion Genesis Abdominal, Styrkemaskiner - Mage
    A standing ab machine has a very big advantage: Members can build core strength and balance while targeting six different abdominal muscles. The Genesis Abdominal has a simple, adjustable pad for the small of the back, while multi-position straps create user-determined tension. Less adjustment means more workout - and by adding a twist or side bend, people can hit upper, lower, and side muscles for a comprehensive, customized workout.
  • Freemotion Selectorized Abdominal, Styrkemaskiner - Mage

    Freemotion Selectorized Abdominal, Styrkemaskiner - Mage
    Two effective pivoting points, dense padding and skid-resistant foot rests make the Freemotion EPIC Abdominal Crunch different from other ab machines. The low tower height works well with the open design of your floor plan and adds to a 'welcome' environment. The water bottle holder, phone/key area and long-lasting hand grips are there for member convenience, while the extended length pin makes it easy to adjust weight settings when seated. The 4-bar linkage system provides a natural, full range of motion with gas-shock assisted handles to make the training experience easier and smoother.
  • Situpsbänk

    Situpsbänk
    Situpsbänk med 12 justerbara positioner och mjuka cylindrar gör att du kan träna bekvämt. Den passar lika bra för hemmagymnastik för krävande användare, liksom nybörjare och hotell- eller offentliga gym. Den justerbara bänken hjälper dig med dina hantelövningar och magträning.
  • Freemotion Selectorized Rotary Torso, Styrkemaskiner - Mage

    Freemotion Selectorized Rotary Torso, Styrkemaskiner - Mage
    Give users the solid, core-blasting workout they want. The Freemotion EPIC Torso Rotation builds strength in the obliques and spine to grow core strength, stability and overall balance. Loaded with member conveniences such as quick pin adjustment, plush pads and a lower profile tower, this is an easy to clean machine with durable construction.
  • MAGMASKIN, CRUNCH - BH Fitness

    MAGMASKIN, CRUNCH - BH Fitness
  • Abilica Premium SitUps Bench

    Abilica Premium SitUps Bench
    ProduktinformationEn bänk av hög kvalitet så kan användas på företagsgymmet eller till dig som önskar det bästa i hemmet.  Fakta och egenskaperMått 113x53x56 cmVikt 16 kgMax användarvikt 250 kg 
  • Abilica SitUps Bench 2.0

    Abilica SitUps Bench 2.0
    Situpsbänk med en 110 cm lång och bra vadderade dyna. Justerbar höjd i 5 nivåer. Justerbar benlängd. Kan lätt fällas ihop. Vikt 8 kg.

De fyra olika magmusklerna

Magmuskulaturen består av fyra olika muskler. Dessa är:

Rectus abdominis (raka bukmuskeln)
Det är den muskeln som formar tvättbrädan mitt på magen och består av flera olika fiberindelningar.

Obliquus externus abdominis (yttre sneda bukmuskeln)
Faktiskt den största av magmusklerna och är den som arbetar när vi böjer bålen, lutar oss åt sidan och roterar. Den arbetar tillsammans med inre sneda bukmuskeln.

Obliquus internus abdominis (inre sneda bukmuskeln)
Ligger under Obliquus externus abdominis och arbetar vid samma rörelser som den.

Transversus abdominis (tvärgående bukmuskeln)
Ansvarar för stabilitet och påverkar vår kroppshållning tillsammans med ryggmuskulaturen.

Bästa magträningen för synliga magrutor

Synliga magmuskler med träning i magmaskin

Många som tränar sina magmuskler drömmer om att ha synliga magrutor, populärt kallat 6-pack eller tvättbräda. De muskler som då måste växa i volym är de raka magmusklerna (Rectus abdominis). Om du vill att dina magmuskler ska synas räcker det inte med att göra 1000-tals situps.

För det första måste fettet på magen bort och man måste ner så lågt som under 10 procent i kroppsfett. Det kräver strikt kosthållning, konditionsträning och styrketräning. Det är inget som åstadkoms på nån månad utan kräver en livsstil.

Ytterligare en faktor är vilken typ av magövningar du gör. För att få de raka magmusklerna att växa i storlek ska du jobba med övningar där du försöker föra bröstbenet mot bäckenbenet.

Om din nivå istället är att försöka gå ner i vikt och att du vill träna bort din mage som du inte är nöjd med är det fokus på ökad förbränning som gäller.

Kontrahera magmusklerna med hög acceleration

Effektiv magträning för att få magrutor ska bygga på hög belastning och acceleration när man kontraherar muskeln från dess ursprung till fäste. Situps, crunches, hängande benlyft är bra övningar men om du kan göra 20 situps utan att magmuskeln blir trött, då kommer du aldrig att bygga nån volym.

Det gäller att öka motståndet och trötta ut magmuskeln med få antal reps. Sikta på att ligga kring 10 st och modifiera övningen med ökad vikt/motstånd i takt med att du blir starkare. Ett tips är också att korta ner vilan mellan dina set där kring 30 sekunders vila är ett bra riktmärke.

Om du kör situps på en situpsbänk kan du öka motståndet genom att antingen öka lutningen eller hålla i en vikt över bröstet. Kör du dina magövningar i en situpsmaskin ökar du helt enkelt på vikten.

Ytterligare tips för att göra kvaliteten på din övning bättre är att:

  • Andas ut i kontraktionsfasen
  • Ge full gas, maximal kontraktion i böjfasen
  • Gå sakta tillbaka i återgångsfasen

OBS! Tänk på att du samtidigt bör träna ryggmuskulaturen för att få en stabil core. Här finns våra tips på ryggmaskiner till gymmet eller hemmet.